środa, 17 kwietnia 2024
5.6 C
Swarzędz

Koniec koszmaru na stacji?

Stacja była gruntownie przebudowywana w 2007 r. Od tamtej pory podróżni i swarzędzanie czekają na porządne podjazdy na schodach prowadzących do tunelu.

Zobacz także

- Reklama -

 W przyszłym roku przebudowane zostanie podziemne przejście na stacji kolejowej. W ramach tej inwestycji w tunelu mają pojawić się porządne podjazdy dla wózków i rowerów, których brak swarzędzanie odczuwają od wielu lat.

Swarzędzka stacja kolejowa była modernizowana w ramach rozbudowy poznańskiego węzła komunikacyjnego w 2007 r. W ramach tej inwestycji pojawiły się nowe wiaty na peronach, wyremontowane zostały tory, wymieniono także instalacje kolejowe. Najpoważniejszą zmianą, która konieczna była w związku z likwidacją przejazdu kolejowego przy ul. Kórnickiej, było wybudowanie podziemnego przejścia pod torami przy dworcu, tak by umożliwić zarówno podróżnym, jak i swarzędzanom swobodne poruszanie się zarówno po samej stacji kolejowej, jak i między północną a południową częścią miasta. Od tego czasu minęło już 9 lat, a mieszkańcy miasta nadal nie odczuwają efektów tej proeuropejskiej inwestycji. A wszystko – jak już wielokrotnie informowaliśmy – za sprawą braku podjazdów dla rowerów i wózków dziecięcych na schodach przy tunelu pod torami. I chociaż z czasem pojawiły się na nich rynny mające umożliwić sprowadzenie przynajmniej jednośladu, to są one niefunkcjonalne, bo znajdują się zbyt blisko ściany, co skutecznie utrudnia podróżnym skorzystanie z tego udogodnienia. Miasto, mimo że właścicielem tego terenu jest kolej, zobowiązało się w międzyczasie do samodzielnego sfinansowania i zmodernizowania istniejących rynien, tak by odsunąć je od ściany na odległość jednego metra, co umożliwiłoby podróżnym ich pełne wykorzystywanie, wniosek ten kolej jednak odrzuciła, stwierdzając, że zjazdy obsługują rowerzystów wystarczająco sprawnie, a osoby z wózkami mogą korzystać z wind znajdujących się po obu stronach tunelu. Ale i z nimi jest kłopot, bo – jak donoszą swarzędzanie – są bardzo awaryjne, co sprawia, że wielu mieszkańców woli zrezygnować z tego środka transportu. Pod koniec ubiegłego roku pojawiły się jednak dobre wieści w tej sprawie, bo jak podczas jednej z sesji Rady Miejskiej zapowiedział burmistrz Marian Szkudlarek, miasto w 2017 r. opracuje koncepcję i projekt przebudowy przejścia podziemnego na stacji kolejowej. W ramach tej inwestycji wyjścia z tunelu miałyby zostać odpowiednio wyprofilowane, uzbrojone w porządne podjazdy i zadaszone, a gmina obecnie sprawdza możliwości terenowo-prawne pod kątem realizacji całego przedsięwzięcia. Co jednak istotne, gotowość do współpracy w tej sprawie zadeklarowała również kolej: – Odbyło się spotkanie z Burmistrzem Swarzędza, na którym ustalono, że Gmina Swarzędz przedstawi koncepcję modernizacji przejścia podziemnego na stacji Swarzędz, która usprawni korzystanie z przejścia przez osoby o ograniczonej mobilności i rowerzystów, wraz z określeniem zakresu rzeczowego i szacunkowych kosztów przedsięwzięcia. Koncepcja zostanie przedstawiona PKP Polskim Liniom Kolejowym S.A. Deklarujemy wolę współpracy przy realizacji tego przedsięwzięcia przez Gminę Swarzędz – mówi Zbigniew Wolny, rzecznik prasowy poznańskiego oddziału PKP PLK, którego zapytaliśmy o szczegóły planowanej przebudowy. Jak z kolei dowiedzieliśmy się w ratuszu, koncepcję i projekt przebudowy tunelu na stacji PKP gmina zamierza opracować w połączeniu z większą inwestycją dla całego okolicznego terenu – projektem budowy tunelu w ul. Tabaki, a także budowy centrum przesiadkowego w okolicach dworca PKP: – Planujemy by inwestycja była realizowana w ramach tzw. ułatwienia dostępu do infrastruktury kolejowej, dlatego zamierzamy wykonywać te projekty równolegle. Będziemy ubiegali się o współfinansowanie tej inwestycji zarówno przez kolej, jak i ze środków zewnętrznych – mówi  burmistrz Marian Szkudlarek. Jak jednak dodaje, trudno w tej chwili mówić o szczegółach przebudowy tunelu, zarówno tych technicznych, jak i finansowych. Miasto poinformuje o nich dopiero w momencie, gdy będzie dysponowało zaakceptowaną przez kolej koncepcją. – Zlecimy wówczas wykonanie projektu budowlanego, wystąpimy też o pozwolenie na budowę. Inwestycję najprawdopodobniej wpiszemy do budżetu na 2018 r. – zapewnia jednak gospodarz miasta. Do tematu będziemy wracać w miarę pojawiania się szczegółowych informacji.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł
- Reklama -
- Reklama -