czwartek, 28 marca 2024
10.6 C
Swarzędz

Hybrydy będą droższe?

Zobacz także

- Reklama -

Nieco ponad 6 mln zł planował przeznaczyć swarzędzki ratusz na dostawę 4 nowych autobusów o napędzie hybrydowym, tymczasem złożona w przetargu – przez firmę Solaris – oferta znacznie przekroczyła ten budżet. Teraz gmina musi zdecydować, czy zapłacić za pojazdy więcej, czy rozpisać w tej sprawie kolejny przetarg.

Jak już w międzyczasie informowaliśmy, pod koniec lutego miasto ogłosiło przetarg na dostawę 4 niskopodłogowych autobusów o tzw. napędzie hybrydowym. Nowoczesne pojazdy – jak wynika ze specyfikacji zamówienia – klasy MAXI, czyli dla minimum 85 pasażerów miałyby służyć zwiększeniu atrakcyjności węzłów przesiadkowych, które już wkrótce zostaną wybudowane w Swarzędzu oraz Kobylnicy i obsługiwać linie autobusowe łączące transport kolejowy z autobusowym. Byłyby to pierwsze tego typu pojazdy z całego pakietu, bo docelowo do Swarzędza ma trafić ich kilkanaście. Tymczasem pojawił się kłopot z zamówieniem premierowych czterech. W miniony poniedziałek minął termin składania ofert we wspomnianym przetargu, a jedyną – jak się okazało – złożyła firma Solaris, oferując miastu autobusy za nieco ponad 7,3 mln zł. brutto, czyli o milion zł. przekraczając przeznaczony przez Swarzędz budżet na ten cel, który wynosi 6,3 mln zł. Gmina musi teraz podjąć decyzję, czy zwiększyć zaplanowaną pulę na zakup autobusów, czy też rozpisać kolejny przetarg na ich dostawę. Decyzję podejmą radni, bo jak się dowiedzieliśmy, burmistrz będzie rekomendował Radzie Miejskiej pierwszą opcję: – Burmistrz planuje wnioskować do Rady o zwiększenie środków – poinformował nas Mariusz Szrajbrowski, kierownik Wydziału Nadzoru Właścicielskiego i Transportu w swarzędzkim magistracie, pytany o możliwe rozwiązania w tej sprawie. Autobusy, jeśli radni zdecydują się na przyjęcie tej oferty, wzmocnią swarzędzką komunikację autobusową w ciągu 210 dni, licząc od momentu podpisania umowy z Solarisem. Przypomnijmy, że pojazdy miałyby zostać zakupione w ramach projektu inwestycyjnego o nazwie „Rozwój niskoemisyjnej mobilności miejskiej na terenie gminy Swarzędz”, o którego dofinansowanie ze środków zewnętrznych miasto stara się od jesieni ubiegłego roku. Również w ramach tego przedsięwzięcia planuje się budowę wspomnianych węzłów przesiadkowych – w Swarzędzu i Kobylnicy, gdzie kierowcy mogliby parkować swoje samochody i przesiadać się na pociąg. Same autobusy z napędem hybrydowym natomiast charakteryzują się ok. 40-procentową redukcją zużycia paliwa w stosunku do tradycyjnego diesla spełniającego restrykcyjną normę emisji spalin Euro6. Pojazdy posiadają też bogate wyposażenie: wifi, biletomat, porty USB do ładowania telefonów, system audio-video, klimatyzacja, system GPS, bramki liczące pasażerów, a także zaawansowany komputer pokładowy.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł
- Reklama -
- Reklama -