Od 2 stycznia działa na terenie naszej gminy PSZOK, czyli Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych; miejsce do którego właściciele nieruchomości z terenu miasta i gminy Swarzędz a także Kostrzyna i Kleszczewa mogą przywieź tzw. odpady problemowe, których nie wolno wyrzucać do śmieci.
Punkt mieści się w Rabowicach przy ul. Świerkowej 17 i przyjmuje odpady od poniedziałku do piątku, w godz. 8:00-17:00 oraz w soboty, w godz. 8:00 – 14:00. Informacje można także uzyskać telefonicznie pod numerami tel.: 61 817 34 21, 695 980 352.
Od nowego roku w życie weszły także zmiany w systemie gospodarowania odpadami na terenie gmin wchodzących w skład ZM “GOAP”, wynikające z dostosowania naszego systemu do obowiązujących przepisów krajowych.
Jeśli mieszkasz w domu jednorodzinnym
▪ musisz gromadzić segregowane odpady biodegradowalne, czyli odpady zielone (trawa, liście, rozdrobnione gałęzie) i odpady BIO (resztki żywności bez mięsa i kości, obierki, przeterminowane owoce i warzywa, skorupki jaj, fusy po kawie i herbacie) w specjalnym brązowym pojemniku o poj. 120 lub 240 l, który musisz kupić, a później czyścić i dezynfekować
▪ odbiór odpadów ulegających biodegradacji odbywać się będzie w okresie od 1 kwietnia do 30 listopada nie rzadziej niż raz w tygodniu, natomiast od 1 grudnia do 31 marca nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie, jeśli jednak jeden pojemnik ci nie starcza, możesz zakupić kolejny lub oddać odpady do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK – tzw. „Gratowisko”) w zakupionych workach
▪ odpady ulegające biodegradacji możesz również zagospodarować w przydomowym kompostowniku ▪ na papier, tworzywa sztuczne i metale oraz szkło Wykonawca dostarczy ci worki, których nie musisz oklejać kodami kreskowymi
▪ dwa razy do roku, zgodnie z harmonogramem, bez konieczności zgłaszania, możesz wystawić odpady problemowe, tj. elektrośmieci, gabaryty (meble itp.) oraz opony z aut osobowych
Jeśli mieszkasz w domu wielorodzinnym („bloku”)
▪ musisz segregować odpady BIO (resztki żywności bez mięsa i kości, obierki, przeterminowane owoce i warzywa, skorupki jaj, fusy po kawie i herbacie) i wyrzucać je do specjalnego brązowego pojemnika o pojemności od 120 l do 1 100 l, który zapewni zarządca nieruchomości
▪ odbiór odpadów ulegających biodegradacji (odpadów BIO) odbywać się będzie nie rzadziej niż dwa razy w tygodniu w okresie od 15 maja do 15 września oraz nie rzadziej niż raz w tygodniu w okresie od 16 września do 14 maja. Na odpady zielone zarządca powinien zapewnić oddzielne pojemniki, w który będą gromadzone trawa, liście, rozdrobnione gałęzie.
▪ 12 razy do roku, zgodnie z harmonogramem możesz wystawić odpady problemowe, tj. elektrośmieci, gabaryty (meble itp.) oraz opony z aut osobowych (dwa razy do roku odpady te zostaną również odebrane z ogródków działkowych i rekreacyjnych). Odbiór odpadów będzie realizowany zgodnie z harmonogramem.
Jeśli masz firmę/prowadzisz działalność
▪ musisz gromadzić segregowane odpady ulegające biodegradacji, czyli odpady zielone (trawa, liście, rozdrobnione gałęzie) i odpady BIO (resztki żywności bez mięsa i kości, obierki, przeterminowane owoce i warzywa, skorupki jaj, fusy po kawie i herbacie) w specjalnych (oddzielnych) pojemnikach o pojemności od 120 l do 1 100 l. Odpady zielone będziemy odbierać od 1 kwietnia do 30 listopada nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie, do limitu wynoszącego maksymalnie 2200 l na mc w ilości odpowiadającej zadeklarowanej ilości odpadów zmieszanych, maksymalnie 1100 l.
OD 2018 ROKU ODPADY ZIELONE (np. TRAWA, LIŚCIE) BĘDĄ ODBIERANE WYŁĄCZNIE Z POJEMNIKÓW!