Zakończył się cykl spotkań władz miasta z mieszkańcami poświęcony rozwiązaniom w zakresie komunikacji drogowej.
Korkujące się miasto wymaga pilnych interwencji drogowych. Stąd też w czerwcu – z inicjatywy burmistrza Mariana Szkudlarka – organizowane były spotkania dyskusyjne dotyczące planowanych przez ratusz rozwiązań komunikacyjnych w naszej gminie. Obok gospodarza miasta i sporej grupy mieszkańców wzięli w nich udział także wiceburmistrzowie: Grzegorz Taterka i Tomasz Zwoliński. Jak poinformował burmistrz Marian Szkudlarek, otwarte dyskusje na temat komunikacji w gminie organizowane są również z uwagi na nieprawdziwe informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej na ten temat: – Chcemy przedstawić państwu te rozwiązania drogowe i komunikacyjne, które uważamy za ważne. Chcemy je zaprezentować także dlatego, ponieważ w mediach społecznościowych pojawia się wiele nieprawdziwych informacji, wręcz dezinformacji, że nie dysponujemy rozwiązaniami i nie wykonujemy inwestycji – zaznaczył podczas poniedziałkowego spotkania M. Szkudlarek.
Inwestycje kompleksowe
Jak się okazało w trakcie debaty, miasto pracuje równolegle nad wieloma przedsięwzięciami drogowymi. Na ich realizację – jak podkreślano – potrzeba jednak czasu, bo wszystkie przygotowywane są praktycznie „od zera”, czyli od koncepcji, planów i projektów począwszy. W toku prezentacji wiceburmistrz Grzegorz Taterka szczegółowo omówił m.in. przygotowania do mającej się rozpocząć jeszcze w tym roku budowy obwodnicy Swarzędza, plany dotyczące wspólnej z powiatem przebudowy ul. Cieszkowskiego (pierwszy etap miałby objąć odcinek między ul. Cmentarną i Wrzesińską), budowy tunelu pod torami kolejowymi w ul. Tabaki (aktualnie trwają ustalenia z koleją w tej sprawie), gruntownej modernizacji wjazdu z ul. Kirkora na trasę 92 (przygotowywane są dwa warianty tej inwestycji) oraz koncepcje wybudowania nowych układów drogowych w rejonie przejazdów kolejowych w Kobylnicy oraz w Paczkowie, gdzie w przyszłości miałyby powstać ronda oraz tunele pod torami. Sporo uwagi poświęcono też inwestycjom na osiedlach: trzeciemu etapowi budowy deptaka, a także planom związanym z przebudową dróg dojazdowych do osiedli – zarówno od strony ul. Grudzińskiego, jak i od ul. Kwaśniewskiego. – Mówimy o tych wszystkich rozwiązaniach, ponieważ każdy z nas przemieszcza się wzdłuż Swarzędza. Najgorsza sytuacja jest właśnie na linii północ-południe, po której kursują również autobusy. Wiele spraw załatwia się poza miejscem zamieszkania, w innych rejonach gminy, stąd też istnieje potrzeba, by ruch w centrum miasta usprawnić i upłynnić – tłumaczył burmistrz.
Nie tylko drogi
Usprawnienia komunikacyjne to jednak nie tylko inwestycje w drogi. Przedstawiciele ratusza poinformowali także o zmianach w samej komunikacji autobusowej. Od lipca, przypomnijmy, kilka gminnych linii pojedzie inaczej niż do tej pory (o szczegółach pisaliśmy kilka tygodni temu), co związane jest z uruchomieniem nowej linii 494, kursującej na trasie Garby Małe – Rondo Raczyńskiego – Dworzec w Swarzędzu – pętla na Os. Kościuszkowców – Gruszczyn – węzeł przesiadkowy przy stacji kolejowej w Kobylnicy.
Jej rozkład jazdy ma być dostosowany do rozkładu jazdy Kolei Metropolitalnej, której pociągi – od września – będą wjeżdżały na swarzędzki dworzec co pół godziny, stając się poważną alternatywą dla autobusów kursujących na poznańską Śródkę. W tym kontekście poinformowano również o przyszłorocznym zakupie 7 kolejnych autobusów hybrydowych oraz budowie węzła przesiadkowego w Paczkowie. Na oba te zadania miasto pozyskało rekordowe dofinansowanie – wynoszące prawie 14 mln zł.
Lato ulg
W lipcu, jak z kolei poinformował wiceburmistrz Tomasz Zwoliński, w życie wejdzie także kolejny pakiet ulg komunikacyjnych. Bezpłatnymi przejazdami autobusowymi objęte zostaną wówczas osoby, które ukończyły 60 rok życia i pobierają świadczenie emerytalne oraz pasażerowie kolei aglomeracyjnej. W trakcie obu spotkań z burmistrzem mieszkańcy poruszyli dodatkowo wiele tematów bieżących: kwestię funkcjonowania naszej gminy w ZM GOAP, odbioru odpadów wielkogabarytowych i bio oraz opłat śmieciowych, ruchu ciężarowego na wiadukcie przy ul. Polnej, remontu chodników na osiedlach, wskazywano też kolejne miejsca, w których powinna pojawiać się Straż Miejska. Mieszkańcy północnej części miasta wspominali dodatkowo o konieczności wybudowania wielopoziomowego parkingu na terenie Spółdzielni Mieszkaniowej.