piątek, 19 kwietnia 2024
3.5 C
Swarzędz

Kobylnica wreszcie bez korków?

Utrudnienia związane z remontem trasy kolejowej Poznań – Warszawa są od dwóch lat odczuwalne przede wszystkim na przejeździe w Kobylnicy. Od 9 czerwca korków w tym miejscu ma być mniej.

Zobacz także

- Reklama -

Dobiega końca najważniejsza część remontu trasy kolejowej Poznań – Warszawa. Na początku czerwca pociągi wrócą na tę trasę, co oznacza większą przepustowość przejazdu kolejowego w Kobylnicy, a tym samym mniejsze korki w okolicy.

Wkrótce pasażerowie kolei znowu będą mogli podróżować pociągami z Poznania do Warszawy po starej trasie przez Konin, Kutno i Koło. Aktualnie – jak poinformowało PKP Polskie Linie Kolejowe – kończą się najważniejsze prace remontowe na tej linii: kolejarze zajmują się m.in. szlifowaniem torów i przygotowaniem trasy do ponownego przejazdu składów. –  Od niedzieli, 9 czerwca, pociągi z Wielkopolski na Mazowsze oraz w odwrotnym kierunku ponownie będą jeździć m.in. przez Konin i Koło. Modernizacja będzie kontynuowana do końca 2020r. Do tego czasu trwać będzie jeszcze m.in. montaż urządzeń sterowania ruchem kolejowym, wind oraz budowa wiaduktów. Powrót pociągów na „starą” trasę oznacza zakończenie ważnego etapu modernizacji linii z Poznania do Warszawy – mówi nam Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP PLK. To bardzo dobra informacja, ponieważ skutki tej inwestycji odczuwają od dwóch lat (czyli od momentu jej rozpoczęcia) nie tylko pasażerowie PKP (którzy na niektórych odcinkach m.in. w kierunkach na Wrześnię, czy Konin byli zmuszeni korzystać z zastępczej komunikacji autobusowej), ale i mieszkańcy Kobylnicy oraz osoby podróżujące przez to podswarzędzkie sołectwo. Powód? – Przez przejazd kolejowo-drogowy w Kobylnicy przejedzie mniejsza liczba pociągów – wyjaśnia przedstawiciel PKP PLK. A tych przejeżdża w tym miejscu więcej, bo pociągi dalekobieżne na linii Poznań – Warszawa wraz z początkiem remontu tej trasy (w połowie 2017 r.) tymczasowo zaczęły kursować przez Gniezno i Inowrocław, a następnie dalej przez Barłogi do Kutna, co wiązało się ze zwiększeniem ruchu kolejowego właśnie przez Kobylnicę. Z posiadanych przez nas informacji wynika, że przed remontem w ciągu doby z peronu w Kobylnicy odjeżdżało 14 pociągów, nie licząc oczywiście relacji przelotowych. W momencie rozpoczęcia remontu trasy Poznań – Warszawa na linię prowadzącą przez Kobylnicę skierowano 24 dodatkowe (w ciągu doby) pociągi relacji Poznań – Warszawa, co przełożyło się na zdecydowanie częściej opuszczone szlabany na ul. Swarzędzkiej i korki w tej okolicy, zwłaszcza że jest to jedyna droga wyjazdowa ze Swarzędza na północ. Częściej niż zwykle zamknięty przejazd korkuje jednak nie tylko samą ul. Swarzędzką (często w tej okolicy daje się zaobserwować ciąg aut stojących na całej długości między Gruszczynem a Kobylnicą), ale i utrudnia poruszanie się po pobliskim skrzyżowaniu ul. Swarzędzkiej z drogą wojewódzką, wskutek czego w Kobylnicy niejednokrotnie dochodzi do potężnych zatorów. Zapowiadane przez PKP PLK zmniejszenie liczby pociągów przejeżdżających przez sołectwo powinno korzystnie wpłynąć na sytuację komunikacyjną w tej części gminy poprzez znaczącą poprawę przepustowości przejazdu kolejowego. Odnotujmy też z kronikarskiego obowiązku, że sam projekt modernizacji linii kolejowej Poznań – Warszawa (całość ma kosztować 2 miliardy złotych) został podzielony na kilka etapów, a w ramach inwestycji montowane są także nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym, powstają bezkolizyjne skrzyżowania, przebudowywane są przejazdy kolejowo-drogowe. Po modernizacji tej trasy pociągi Intercity mają kursować między miastami w czasie 2 godzin i 20 minut, głównie dzięki możliwości jazdy z prędkością do 160 km na godzinę. Aktualnie najszybsze pociągi pokonują ją w 4 godziny.

- Reklama -
- Reklama -