Swarzędz bez skarbówki?

Wiele wskazuje na to, że punkt podawczy poznańskiej skarbówki znajdujący się przy ul. Poznańskiej będzie działał tylko do końca kwietnia. Powód? Izba Skarbowa w Poznaniu nie chce utrzymywać placówki, w której składana jest coraz mniejsza ilość dokumentów.

W styczniu 2018 r., dzięki naciskom władz miasta, uruchomiono w naszej gminie punkt podawczy poznańskiej skarbówki, po tym jak w listopadzie 2017 r. – decyzją Ministerstwa Finansów – zlikwidowano jej filię znajdującą się od kilkunastu lat w biurowcu przy ul. Dworcowej. Była to bardzo dobra wiadomość dla swarzędzan, którzy w ten sposób uniknęli konieczności podróżowania z dokumentami finansowymi na Dolną Wildę, bo tam właśnie – od dwóch lat – znajduje się wspólna siedziba poznańskich urzędów skarbowych. Teraz jednak pojawiła się informacja, że swarzędzki punkt podawczy będzie działał tylko do końca kwietnia. O sprawie powiadomili nas mieszkańcy, którzy kilka dni temu udali się do biura po formularze podatkowe. Jak wynika z ich relacji, informacja o likwidacji punktu została wywieszona na wejściu do budynku oraz na drzwiach biura. Nigdzie indziej – np. na stronie internetowej skarbówki – takiego komunikatu nie znaleźliśmy. Skontaktowaliśmy się w tej sprawie z poznańską Izbą Skarbową, która potwierdziła zamiar likwidacji swarzędzkiego punktu podawczego, informując jednocześnie, że 1 maja wygasa umowa udostępnienia pomieszczeń na ten cel w budynku przy ul. Poznańskiej przez Urząd Miasta i Gminy w Swarzędzu. 

E-PIT przyszłością?

Głównym jednak powodem likwidacji punktu są związane z jego działalnością koszty, które – jak ocenia poznańska skarbówka – są niewspółmierne do ilości składanych dokumentów: – Z przeprowadzonej przez Izbę Administracji Skarbowej analizy wynika, że na przestrzeni kilku ostatnich lat zaobserwowano stały, systematyczny spadek ilości złożonych dokumentów w punkcie podawczym w Swarzędzu. W sposób szczególny trend ten zaznaczył się w roku ubiegłym, w którym to odnotowano niemal 60-procentowy spadek w porównaniu do roku 2018 – mówi nam Małgorzata Spychała-Szuszczyńska, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Poznaniu. I jak zaznacza, związane jest to z możliwością elektronicznego składania dokumentów, a z takich udogodnień podatnicy – również z terenu gminy Swarzędz – korzystają coraz chętniej: – Niewątpliwie jest to spowodowane wprowadzeniem usługi „Twój e-Pit” umożliwiającej automatyczne złożenie zeznania podatkowego bez jakiejkolwiek aktywności podatnika, a także stopniowym eliminowaniem deklaracji papierowych z obrotu urzędowego w związku z powszechnym wprowadzaniem rozwiązań elektronicznych. Wśród innych powodów takiego stanu rzeczy należy też wymienić brak możliwości załatwienia w punkcie podawczym innych spraw poza złożeniem deklaracji w formie papierowej (zaświadczenia są wydawane w ZJS), co wynika z braku infrastruktury informatycznej – mówi M. Spychała-Szuszczyńska.

Sprawa jest przesądzona?

I jak dodaje przedstawicielka skarbówki, konieczność osobistego kontaktu z urzędem jest coraz rzadsza i docelowo ograniczy się do indywidualnych spraw podatkowych (związanych np. z kontrolą podatkową). – Te z kolei – ze względu na ograniczenia techniczne i kwestie bezpieczeństwa danych – można załatwić jedynie w siedzibie urzędu skarbowego. Dlatego też, funkcjonowanie lokalnego punktu obsługi pozbawionego dostępu do systemów elektronicznych i baz danych, pełniącego jedynie rolę biura podawczego, w dobie powszechnego dostępu do usług elektronicznych i teleinformatycznych oraz z uwagi na ponoszone koszty, nie jest zasadne – podsumowuje rzeczniczka Izby Skarbowej w Poznaniu. 

Co na to władze gminy? Ratusz, jak się dowiedzieliśmy, już w połowie lutego wysłał w tej sprawie pismo do poznańskiej skarbówki, przekonując do pozostawienia biura podawczego w mieście: – Zaniepokoiła mnie informacja o ostatecznym zakończeniu pracy Biura z dniem 30 kwietnia br. Informacja ta spowodowała również poruszenie wśród mieszkańców, którzy nie wyobrażają sobie konieczności załatwiania swoich spraw bezpośrednio w siedzibie I Urzędu Skarbowego w Poznaniu. Zdaję sobie oczywiście sprawę, że utrzymanie Biura generuje dodatkowe koszty po stronie Izby, jednak ogólne społeczne korzyści (krótszy czas załatwienia sprawy, mniejsze kolejki w siedzibie Urzędu w Poznaniu, mniejsza liczba samochodów wjeżdżających do Poznania) z pewnością mogą te koszty równoważyć lub wręcz przewyższać – czytamy w liście do Izby Skarbowej w Poznaniu, pod którym podpisał się burmistrz Marian Szkudlarek. Przypomnijmy, że z usług swarzędzkiego punktu korzystają nie tylko swarzędzanie, ale także mieszkańcy pobliskich miejscowości, jak np. Kostrzyn czy Kleszczewo, którym łatwiej jest dojechać do Swarzędza niż do siedziby skarbówki w Poznaniu. Czy poznańska Izba Skarbowa weźmie pod uwagę te sugestie? Czas pokaże. Do tematu powrócimy, gdy pojawią się nowe informacje na ten temat.

- Reklama -