Tunel w Tabaki za 3 lata?

Miasto podpisało właśnie umowę z biurem projektowym na wykonanie wielobranżowego projektu pod budowę przejazdu pod torami w ul. Tabaki. Prace nad tą dokumentacją mają potrwać prawie dwa lata. Dzięki niej możliwa stanie się budowa obiektu.

W poprzednią środę gmina podpisała umowę z biurem projektowym na opracowanie projektu technicznego, na podstawie którego budowany będzie przejazd pod torami kolejowymi przy ul. Tabaki. Wykonawcę tej dokumentacji, czyli firmę SWECO Consulting z Katowic wybrano z tzw. „wolnej ręki”, bo do ogłoszonego niedawno przez miasto przetargu nie zgłosiło się żadne przedsiębiorstwo. Projekt będzie kosztował gminę 760 tys. zł. – Myślę, że dla naszych mieszkańców jest to bardzo dobra wiadomość. Kolejnym etapem będzie ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji – mówił w trakcie spotkania z projektantem burmistrz Marian Szkudlarek. Przypomnijmy, że koncepcja dodatkowego przejazdu pod torami kolejowymi, który połączyłby obie części gminy pojawiła się już kilka lat temu. Nowy łącznik drogowy miałby powstać w formie tunelu przy ul. Tabaki, czyli na wybudowanej przed kilkoma laty obwodnicy centrum miasta, prowadzącej wzdłuż torów kolejowych. – Wszelkie analizy skłaniały do podjęcia budowy kolejnego przejazdu właśnie w okolicach centrum Swarzędza – wyjaśnia z kolei wiceburmistrz Grzegorz Taterka. – Zleciliśmy zatem opracowanie koncepcji budowy tunelu pod torami w najbardziej nadającym się do tego miejscu tj. na wysokości ul. Tabaki – czyli niedawno zbudowanej obwodnicy centrum, w pobliżu skansenu pszczelarskiego. Pod uwagę brane były dwa warianty przeprawy pod torami i nowego układu drogowego. Ten, który wybraliśmy po konsultacjach społecznych zakłada, iż nowa droga kierować się będzie z tunelu na wschód, do ul. Tysiąclecia, gdzie zbudowane zostanie rondo. Tunel w tym miejscu stworzy dogodne połączenie zwłaszcza dla lokalnego ruchu. Koncepcja budowy zakłada bowiem, iż tunelem poprowadzona zostanie jezdnia o szerokości 7 metrów, z chodnikiem po jednej stronie i ścieżką rowerową po drugiej. Zbudowane zostaną 2 wiadukty kolejowe – pierwszy o długości 24 m i drugi – pod torami bocznicowymi – o długości 5,5 m. Nowa droga łącząca ul. Tabaki z ul. Tysiąclecia będzie miała długość blisko 400 m. Poruszać się nią będą mogły pojazdy do 3,5 t oraz autobusy komunikacji miejskiej, gdyż skrajnia pionowa w obydwu wiaduktach będzie wynosiła 4,5 m – wyjaśnia zastępca gospodarza miasta. Z pojawiających się doniesień wynika ponadto, że taki układ drogowy zmieniłby organizację ruchu na samej ul. Tabaki, która stałaby się drogą podporządkowaną w stosunku do wjazdu do tunelu. Zostanie ona także przebudowana i obniżona w miejscu, w którym gmina wybuduje tunel. W międzyczasie miasto prowadziło bardzo szczegółowe uzgodnienia z koleją na temat wzniesienia tego obiektu. Teraz projektant będzie miał 22 miesiące na opracowanie potrzebnej dokumentacji. Natomiast koszty całej inwestycji szacuje się na ok. 25-30 mln zł. Miasto jednak będzie chciało ubiegać się o jej dofinansowanie ze źródeł zewnętrznych. – Po zakończeniu prac projektowych i uzyskaniu wszelkich niezbędnych pozwoleń sama budowa może potrwać około dwóch lat. Planujemy, że rozpocznie się w 2022 roku, a ukończona będzie w roku 2023 – podkreśla burmistrz Marian Szkudlarek. – Liczymy się z tym, że koszty będą niebagatelne i mogą wynieść nawet 25-30 mln zł. Wszak mówimy o bardzo skomplikowanej inwestycji, planowanej w silnie zurbanizowanym terenie, wymagającej mnóstwa uzgodnień z wieloma podmiotami, spośród których najwięcej do powiedzenia będą miały spółki kolejowe. Wymaga to dofinansowania z zewnętrznych źródeł, o co zabiegamy – mówi gospodarz Swarzędza.

- Reklama -