Generalna przebudowa ul. Transportowej rozpoczęła się, przypomnijmy, w 2018 r. Do tej pory w ramach tej kilkuetapowej inwestycji wyremontowano odcinek ulicy od ul. Kórnickiej aż do granicy administracyjnej gminy znajdującej się na wysokości bazy transportowej w Garbach (po drodze skrzyżowanie tej ulicy z ul. Planetarną zastąpiło rondo), niedawno z kolei zakończono prace związane z II etapem tego przedsięwzięcia – przebudową ul. Transportowej od granicy gminy aż do granicy Poznania, czyli tzw. „leśnego”, kilkusetmetrowego odcinka trasy, na którym – obok nowej, porządnej nawierzchni – pojawił się chodnik, oświetlenie oraz ścieżka rowerowa, co zwiększyło bezpieczeństwo użytkowników tej do niedawna mocno wysłużonej drogi. Na tym jednak prace przy ul. Transportowej się nie kończą. Ostatnim etapem jej przebudowy będzie rozpoczynająca się właśnie modernizacja przeciwległego skrzyżowania tej drogi – z ul. Kórnicką. W tym miejscu – jak już w międzyczasie informowaliśmy – zostanie wybudowane rondo, które w przyszłości będzie miało za zadanie płynnie rozładowywać ruch kołowy w tej części gminy.
W miniony poniedziałek na czas prowadzonych prac wprowadzono tutaj tymczasową organizację ruchu, zamykając przejazd z ul. Transportową na ul. Kórnickiej i w drugą stronę. Objazdy zostały poprowadzone przez ul. Planetarną, Kupiecką i Graniczną. Tym samym zmianie uległa trasa linii autobusowej 484, która kursy do i z os. Leśnego realizuje teraz przez wspomniane ulice, dotyczy to również kursów z i do os. Leśnego jadących przez Garby Wielkie, na których – jak poinformowało miasto – nie będzie realizowany przejazd ul. Kórnicką. Natomiast kursy do i z Garbów oraz Tulec nie będą realizowane przez ul. Transportową. Połączenia między os. Leśnym w Zalasewie a Garbami Wielkimi zapewni z kolei tymczasowa linia „A4″.
Rozkład jazdy tych linii dostępny będzie m.in. na przystankach autobusowych. Jak długo potrwają prace w tym miejscu i objazdy? Wiadomo, że tymczasowa organizacja ruchu będzie zmieniana w zależności od prowadzonego etapu robót drogowych, kierowcy zatem powinni zwracać uwagę na pojawiające się w tym miejscu oznakowanie. Na samo wybudowanie ronda wykonawca – firma Iveston z Obornik – ma natomiast 160 dni. Oznacza to, że inwestycja zostanie w całości zrealizowana w tym roku kalendarzowym. Jej koszt to ok. 2,5 mln zł.
Przypomnijmy, że rondo będzie wykonywane jako część większego projektu pn. „Rozwój niskoemisyjnej mobilności miejskiej na terenie Gminy Swarzędz – etap II” (w skład którego wchodzi też przebudowa ul. Średzkiej, budowa węzła przesiadkowego w Paczkowie oraz zakup 7 autobusów hybrydowych), na którego realizację gmina przeznaczyła ok. 14 mln zł, licząc wraz z pozyskanym na ten cel dofinansowaniem. Odnotujmy też, że ul. Transportowa to jeden z ważniejszych ciągów komunikacyjnych w południowej części miasta. Właśnie tą drogą do stolicy Wielkopolski podążają mieszkańcy kilku podswarzędzkich miejscowości, m.in. Tulec, Garbów, Gowarzewa, Kruszewni, czy Zalasewa.
Po gruntownej modernizacji droga stanie się dodatkowo ważnym elementem planowanej obwodnicy Swarzędza, która ma wygodnie połączyć południowe rejony gminy nie tylko z Poznaniem, ale również z wiaduktem w Jasinie, wyprowadzając w ten sposób ruch tranzytowy poza miasto.