Swarzędz bez skarbówki

Punkt podawczy poznańskiej skarbówki znajdujący się w gminnym budynku przy ul. Poznańskiej został zlikwidowany wraz z ostatnim dniem kwietnia. Powód? Izba Skarbowa w Poznaniu nie chciała utrzymywać placówki, w której składana jest coraz mniejsza ilość dokumentów.

W styczniu 2018 r., dzięki naciskom władz miasta, uruchomiono w naszej gminie punkt podawczy poznańskiej skarbówki, po tym jak w listopadzie 2017 r. – decyzją Ministerstwa Finansów – zlikwidowano jej filię znajdującą się od kilkunastu lat w biurowcu przy ul. Dworcowej. Była to bardzo dobra wiadomość dla swarzędzan, którzy w ten sposób uniknęli konieczności podróżowania z dokumentami finansowymi na Dolną Wildę, bo tam właśnie – od dwóch lat – znajduje się wspólna siedziba poznańskich urzędów skarbowych. W lutym br. jednak pojawiła się informacja, że swarzędzki punkt podawczy będzie działał tylko do końca kwietnia, a o sprawie powiadomili nas mieszkańcy, którzy udali się w tym czasie do biura po formularze podatkowe. Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, z którą się wówczas skontaktowaliśmy potwierdziła zamiar likwidacji swarzędzkiego punktu podawczego z dniem 30 kwietnia, informując jednocześnie, że 1 maja wygasa umowa udostępnienia pomieszczeń na ten cel w budynku przy ul. Poznańskiej przez Urząd Miasta i Gminy w Swarzędzu. Tak też się stało, Izba zrezygnowała z przedłużenia dotychczasowej umowy z Urzędem w tej sprawie i kilka dni temu punkt podawczy w naszej gminie – mimo interwencji ratusza i apeli burmistrza o jego niezamykanie, które pozostały bez odpowiedzi – zakończył swoją działalność. Skontaktowaliśmy się w tym tygodniu z Izbą Administracji Skarbowej próbując ustalić, czy jest to definitywne zamknięcie tego punktu, jednak do dnia zamknięcia wydania „TS” nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Jak się jednak dowiedzieliśmy w międzyczasie, głównym powodem likwidacji biura podawczego w naszej gminie były związane z jego działalnością koszty, które okazały się niewspółmierne do ilości składanych dokumentów: – Z przeprowadzonej przez Izbę Administracji Skarbowej analizy wynika, że na przestrzeni kilku ostatnich lat zaobserwowano stały, systematyczny spadek ilości złożonych dokumentów w punkcie podawczym w Swarzędzu. W sposób szczególny trend ten zaznaczył się w roku ubiegłym, w którym to odnotowano niemal 60-procentowy spadek w porównaniu do roku 2018 – wyjaśniała nam w międzyczasie Małgorzata Spychała-Szuszczyńska, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Poznaniu. Jak przekonywała, związane jest to z możliwością elektronicznego składania dokumentów, a z takich udogodnień podatnicy – również z terenu gminy Swarzędz – korzystają coraz chętniej: – Niewątpliwie jest to spowodowane wprowadzeniem usługi „Twój e-Pit” umożliwiającej automatyczne złożenie zeznania podatkowego bez jakiejkolwiek aktywności podatnika, a także stopniowym eliminowaniem deklaracji papierowych z obrotu urzędowego w związku z powszechnym wprowadzaniem rozwiązań elektronicznych. Wśród innych powodów takiego stanu rzeczy należy też wymienić brak możliwości załatwienia w punkcie podawczym innych spraw poza złożeniem deklaracji w formie papierowej (zaświadczenia są wydawane w ZJS), co wynika z braku infrastruktury informatycznej – mówiła nam – jeszcze w lutym – rzeczniczka skarbówki. Przypomnijmy, że z usług swarzędzkiego punktu korzystali nie tylko swarzędzanie, ale także mieszkańcy pobliskich miejscowości, jak np. Kostrzyn czy Kleszczewo, którym łatwiej było dojechać do Swarzędza niż do siedziby skarbówki w Poznaniu. Odtąd z dokumentami skarbowymi muszą oni wybierać się na Dolną Wildę.

- Reklama -