O problemach, które stwarza ta poważna poznańska inwestycja dla gminy poinformował radny Swarzędza i zarazem sołtys Zalasewa, Adrian Senyk, kierując do ratusza interpelację w tej sprawie: – W związku z zamknięciem ronda Rataje dla samochodów ciężarowych w Poznaniu wiele firm transportowych z uwagi na zmniejszenie kosztów skraca sobie drogę do obwodnicy miasta Poznań i zaczęła korzystać intensywnie pomimo zakazów z ul. Średzkiej i Kórnickiej. Dodatkowo napływają niepokojące sygnały z Poznania, iż część firm transportowych chce uzyskać zgodę od zarządcy drogi, tj. Zarządu Dróg Powiatowych w Poznaniu na korzystanie z ulicy Średzkiej i Kórnickiej na czas budowy ronda Rataje w Poznaniu – czytamy w dokumencie, który trafił już do swarzędzkiego Urzędu Miasta i Gminy. Jak relacjonuje samorządowiec, mieszkańcy zamieszkujący południową część gminy nie wyrażają zgody na zwiększenie ruchu samochodów ciężarowych w tym rejonie: – Wiele tych aut pomimo zakazów tonażowych już dziś korzysta z tych dróg, stwarzając wielkie zagrożenie dla pozostałych uczestników drogi. Chcielibyśmy zauważyć, iż w ulicy Średzkiej nie ma chodnika, na który mieszkańcy czekają wiele lat. Wraz z rozpoczęciem roku szkolnego dzieci muszą dostać się do przystanku autobusowego, co na dzień dzisiejszy jest bardzo niebezpieczne przy bardzo intensywnym ruchu aut, a co dopiero kiedy ten ruch miałby się dodatkowo zwiększyć. Przejazd samochodu ciężarowego i podmuch wiatru stwarza ogromne zagrożenie dla dorosłego człowieka, a co dopiero dla dziecka idącego nierównym poboczem drogi. Poza tym wielu mieszkańców ma wybudowane nowe domy w pobliżu tych dróg i przejazd samochodów ciężarowych stwarza duże niedogodności dla tych mieszkańców, typu hałas, bądź drgania nieruchomości – czytamy dalej w interpelacji radnego, który zwraca także uwagę na niedostateczną infrastrukturę drogową na południu gminy. – Brak nowych dróg w tej części gminy przy tak znacznym zwiększeniu liczby mieszkańców już bardzo mocno wpłynął negatywnie na bezpieczeństwo dla jej użytkowników. Głównym celem Burmistrza Miasta i Gminy Swarzędz oprócz budowy nowych rozwiązań komunikacyjnych powinno być zwiększenie poprawy bezpieczeństwa dla mieszkańców naszej gminy. Interesy naszych mieszkańców muszą stać wyżej, niż prywatnych firm spedycyjnych nastawionych na poprawę swoich wyników finansowych – podkreśla radny, apelując do UMiG o sformułowanie oficjalnego stanowiska w tej sprawie i wysłanie pisma do Zarządu Dróg Powiatowych, Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu, jak również do Wojewódzkiego Inspektoratu Ruchu Drogowego w Poznaniu. Swarzędz, jak się dowiedzieliśmy, interweniował już w tej sprawie w Zarządzie Dróg Powiatowych, domagając się od instytucji wyegzekwowania zakazu wjazdu samochodów ciężarowych na ul. Kórnicką i Średzką. Miasto zaapelowało też do ZDP o niewydawanie firmom spedycyjnych zezwoleń na poruszanie się wspomnianymi trasami w czasie remontu ronda: – (…) Burmistrz Miasta i Gminy Swarzędz w trosce o bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców zwraca się o wstrzymanie na czas przebudowy ronda Rataje w Poznaniu wydawania przez organ zarządzający ruchem zezwoleń na poruszanie się ulicami Kórnicką i Średzką w Swarzędzu pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej obowiązujące ograniczenia tonażowe – czytamy w piśmie wysłanym przez miasto do ZDP. Gmina uzasadnia swój apel także tym, że zwiększenie ruchu pojazdów ciężarowych na ul. Średzkiej i Kórnickiej negatywnie wpływa na funkcjonowanie całego miejscowego układ komunikacyjnego. Jaka będzie reakcja wspomnianych instytucji? Czy ruch TIRów w południowych sołectwach uda się ograniczyć? Czas pokaże. Odnotujmy przy okazji, że zakończenie przebudowy ronda Rataje planowane jest na marzec 2022 roku.
Zalasewo oblężone TIRami
W Poznaniu trwa remont ronda Rataje. Kłopot w tym, że skutki tej inwestycji odczuwają także mieszkańcy naszej gminy, przede wszystkim Zalasewa. Wszystko przez samochody ciężarowe, które wykorzystują sołectwo jako tymczasowy dojazd do poznańskiej obwodnicy.