czwartek, 28 marca 2024
12 C
Swarzędz

Czas na przebudowę przejścia!

Jeszcze w tym roku rozpocznie się gruntowna przebudowa podziemnego przejścia na stacji kolejowej. W tunelu łączącym perony miałyby się pojawić m.in. porządne podjazdy dla wózków i rowerów, których brak swarzędzanie oraz podróżni odczuwają od wielu lat. Miasto ogłosiło właśnie przetarg na tę inwestycję.

Zobacz także

- Reklama -

Trochę historii…

Swarzędzka stacja kolejowa, przypomnijmy, była modernizowana w ramach rozbudowy poznańskiego węzła komunikacyjnego w 2007 r. Wówczas na peronach pojawiły się nowe wiaty, wyremontowane zostały tory, wymieniono także instalacje kolejowe. Najpoważniejszą zmianą, która konieczna była w związku z likwidacją ówczesnego przejazdu kolejowego przy ul. Kórnickiej, było wybudowanie podziemnego przejścia pod torami przy dworcu, tak by umożliwić zarówno podróżnym, jak i swarzędzanom swobodne poruszanie się zarówno po samej stacji kolejowej, jak i między północną a południową częścią miasta. Od tego czasu minęło już prawie 14 lat, jednak mieszkańcy gminy nadal nie odczuwają efektów tej proeuropejskiej inwestycji. A wszystko – jak już wielokrotnie informowaliśmy – za sprawą braku podjazdów dla rowerów i wózków dziecięcych na schodach przy tunelu pod torami. I chociaż z czasem pojawiły się na nich rynny mające umożliwić sprowadzenie przynajmniej jednośladu, to nadal nie rozwiązują one kłopotu z wprowadzeniem na peron wózków z dziećmi, o inwalidzkich nie wspominając. Zwłaszcza, że – wskutek rozmaitych awarii – często nieczynne są także miejscowe windy.

Będą pochylnie, ale i dłuższy tunel

Miasto, mimo że właścicielem tego terenu jest kolej, zobowiązało się w międzyczasie do opracowania koncepcji i projektu gruntownej przebudowy tego miejsca oraz sfinansowania całej inwestycji. Dokumentację udało się już skompletować, a przed kilkoma dniami ratusz poinformował o ogłoszeniu przetargu na wykonawcę tego zadania. Co ono zakłada? Przede wszystkim przejście między peronami miałoby zostać odpowiednio wyprofilowane, uzbrojone w porządne podjazdy – od strony ul. Łąkowej oraz ul. Dworcowej – oraz zadaszone. Z kolei po realizacji wspomnianych zjazdów w II etapie odbędzie się budowa miejsc parkingowych w rejonie ul. Łąkowej. Miasto planuje również połączyć całość z systemem ścieżek rowerowych. – Przebudowa przejścia podziemnego i budowa pochylni ma na celu poprawę bezpieczeństwa użytkowników oraz podniesienie walorów użytkowych budowli, w tym umożliwienie korzystania z przejścia osobom niepełnosprawnym bez względu na funkcjonowanie istniejących dźwigów osobowych – czytamy w dokumentacji przetargowej przygotowanej przez swarzędzki ratusz. Planowane roboty budowlane będą polegały także na obustronnym wydłużeniu części tunelowej przejścia podziemnego – łącznie o ponad 300 m. To spory zakres prac, dlatego też przebudowa tego miejsca ma potrwać ponad rok.

Kolej na kolej?

W międzyczasie miasto będzie szukało dodatkowych źródeł finansowania dla tej ważnej inwestycji: – Czasu na to jest sporo, ponieważ wykonawca będzie miał ponad 400 dni na jej zrealizowanie. Taki przedział czasowy jest potrzebny ze względu na wymogi PKP dotyczące zgłaszania i ustalania harmonogramu robót – mówi w rozmowie z „TS” wiceburmistrz Grzegorz Taterka. – Dlatego równolegle do postępowania przetargowego prowadzimy rozmowy ws. ewentualnego współfinansowania inwestycji m.in. z koleją, która jest właścicielem tego obiektu. Jednocześnie cały czas szukamy i czekamy na odpowiedni fundusz lub program, który pozwoliłby na pozyskanie choć części środków potrzebnych na realizację inwestycji. Jeśli pojawi się jakaś okazja na uzyskanie dofinansowania, na pewno postaramy się z niej skorzystać. Potrzeba mieszkańców w tym zakresie jest jednak na tyle duża, że zdecydowaliśmy się na realizację tego przedsięwzięcia nawet jeśli miałoby się to odbyć tylko ze środków gminnych – podkreśla zastępca burmistrza. Oferty przetargowe mają zostać otwarte przez miasto na początku marca. Wówczas też – o ile przetarg uda się rozstrzygnąć – dowiemy się ile pieniędzy pochłonie ta inwestycja i kto ją wykona. Pewne jest natomiast to, że realizacja przedsięwzięcia ruszy jeszcze w tym roku.

Fotorts
- Reklama -
- Reklama -