Od czasu rozpoczęcia epidemii w Polsce mieszkańcy – nie tylko Swarzędza – narzekają na utrudniony kontakt z lekarzami podstawowej opieki zdrowotnej, którzy w zdecydowanej większości narzucają pacjentom tzw. teleporady. Często są one skuteczne, ale w wielu chorobach wymagany jest jednak bezpośredni kontakt lekarza z pacjentem. Jak się dowiedzieliśmy, od 16 marca zmieniły się zasady korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej. Co to oznacza? – Twój lekarz nie może odmówić Ci bezpośredniej wizyty, gdy nie wyrażasz zgody na teleporadę, cierpisz na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy, istnieje podejrzenie choroby nowotworowej, twoje dziecko nie ma jeszcze 6 lat, lub masz pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, których wskazałeś w deklaracji wyboru – informuje wielkopolski oddział NFZu na swojej stronie internetowej. Co jeśli jednak lekarz rodzinny odmawia przyjęcia bezpośrednio w placówce? W takiej sytuacji można zgłosić sygnał na numer telefonicznej informacji pacjenta – 800 190 590. Jak ponadto informuje wielkopolski oddział NFZ, teleporada musi się odbyć nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu zgłoszenia się pacjenta do placówki – za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności lub osobiście; w późniejszym terminie, jeśli ustalimy go w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.
Korzystasz z teleporady, gdy:
- Istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2.
- Potrzebujesz recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną.
- Potrzebujesz zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację poprzedniego zlecenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną.
- Potrzebujesz zaświadczenia o stanie zdrowia.
- Twoje dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu.