czwartek, 18 kwietnia 2024
4.9 C
Swarzędz

Kolej na stację!

Wkrótce rozpocznie się gruntowna przebudowa podziemnego przejścia na stacji kolejowej. Inwestycja będzie kosztowała ok. 6 mln zł. Miasto wybrało już jej wykonawcę i podpisało umowę w tej sprawie.

Zobacz także

- Reklama -

Stacja z problemem od 2007 r.

Swarzędzka stacja kolejowa, przypomnijmy, była modernizowana w ramach rozbudowy poznańskiego węzła komunikacyjnego w 2007 r. Wówczas na peronach pojawiły się nowe wiaty, wyremontowane zostały tory, wymieniono także instalacje kolejowe. Najpoważniejszą zmianą, która konieczna była w związku z likwidacją ówczesnego przejazdu kolejowego przy ul. Kórnickiej, było wybudowanie podziemnego przejścia pod torami przy dworcu, tak by umożliwić podróżnym i swarzędzanom swobodne poruszanie się zarówno po samej stacji kolejowej, jak i między częściami miasta. Od tego czasu minęło już prawie 14 lat, jednak mieszkańcy gminy nadal nie odczuwają efektów tej proeuropejskiej inwestycji. A wszystko – jak już wielokrotnie informowaliśmy – za sprawą braku podjazdów dla rowerów i wózków dziecięcych na schodach przy tunelu pod torami. I chociaż z czasem pojawiły się na nich rynny mające umożliwić sprowadzenie przynajmniej jednośladu, to nadal nie rozwiązują one kłopotu z wprowadzeniem na peron wózków z dziećmi, o inwalidzkich nie wspominając. Zwłaszcza, że – wskutek rozmaitych awarii – często nieczynne są także miejscowe windy.

Będą podjazdy i dłuższy tunel

Miasto, mimo że właścicielem tego terenu jest kolej, zobowiązało się w międzyczasie do opracowania koncepcji i projektu gruntownej przebudowy tego miejsca oraz sfinansowania całej inwestycji. Niedawno też w drodze przetargu wybrało jej wykonawcę – firmę „Mosty Poznań”, która podjęła się zrealizowania wszystkich prac za ok. 6 mln zł. W miniony wtorek podpisano umowę w tej sprawie: – Przebudowa przejścia przy dworcu stanowi kolejny element realizowanego w naszej gminie dużego projektu związanego z gospodarką niskoemisyjną. Przypomnijmy, że przy dworcu zbudowany został już zintegrowany węzeł przesiadkowy ułatwiający pasażerom autobusów, kierowcom i rowerzystom przesiadanie się do pociągów. Duży parking zachęca do pozostawienia tam auta i korzystania z komunikacji zbiorowej. Inwestycja ta zrealizowana została z ogromnym dofinansowaniem ze środków unijnych – poinformował Maciej Woliński, rzecznik swarzędzkiego ratusza. Na czym dokładnie będzie polegało całe przedsięwzięcie? Przede wszystkim przejście między peronami zostanie odpowiednio wyprofilowane, uzbrojone w porządne podjazdy – od strony ul. Łąkowej oraz ul. Dworcowej – oraz zadaszone. Planowane roboty budowlane będą polegały także na obustronnym wydłużeniu istniejącej części tunelowej – łącznie o ponad 300 m. Z kolei w II etapie inwestycji, który będzie realizowany w przyszłym roku wykonywana będzie budowa miejsc parkingowych (ok. 60) w rejonie ul. Łąkowej. Miasto planuje również połączyć całość z systemem ścieżek rowerowych. – Zaprojektowana droga rowerowa obejmuje trasę rozpoczynającą się w ul. Rivoliego, przebiegającą przez ul. Mokrą, Planetarną w Zalasewie, ul. Kupiecką, Rolną, Tysiąclecia, Fredry, Konopnickiej i Łąkową w Swarzędzu. W ramach tego zadania wybudowany zostanie także: kilkusetmetrowy odcinek ul. Rivoliego od skrzyżowania z ul. Agrestową w kierunku ul. Transportowej (oprócz nowej jezdni powstaną tu chodniki, ścieżka rowerowa, zjazdy do posesji, oświetlenie, wybudowane zostaną brakujące przyłącza wod.-kan., kanalizacja deszczowa, infrastruktura teletechniczna) oraz odcinek ul. Mokrej od ul. Rivoliego do os. Zamoyskiego. Inwestycja ma być wykonana jeszcze w tym roku  – tłumaczy rzecznik UMiG.

Kolej da kasę?

Modernizacja samego przejścia ma potrwać nieco ponad rok, szacuje się, że prace związane z tą inwestycją zostaną zakończone w połowie czerwca przyszłego roku. Miasto jednocześnie stara się o pozyskanie dodatkowego finansowania dla tej ważnej inwestycji: – Czasu na to jest sporo, ponieważ wykonawca będzie miał ponad 400 dni na jej zrealizowanie. Taki przedział czasowy jest potrzebny ze względu na wymogi PKP dotyczące zgłaszania i ustalania harmonogramu robót – mówi z kolei w rozmowie z „TS” wiceburmistrz Grzegorz Taterka. – Dlatego równolegle prowadzimy rozmowy ws. ewentualnego współfinansowania inwestycji m.in. z koleją, która jest właścicielem tego obiektu. Niedawno wystosowaliśmy pismo w tej sprawie i czekamy na odpowiedź. Jednocześnie cały czas szukamy odpowiedniego funduszu lub programu, który pozwoliłby na pozyskanie choć części środków potrzebnych na realizację inwestycji. Potrzeba mieszkańców w tym zakresie jest jednak na tyle duża, że zdecydowaliśmy się na realizację tego przedsięwzięcia nawet jeśli miałoby się to odbyć tylko ze środków gminnych – podkreśla zastępca burmistrza. Roboty budowlane na stacji kolejowej ruszą najprawdopodobniej w ciągu najbliższych tygodni.

Koncepcja przebudowy przejścia podziemnego. Źródło: UMiG Swarzędz

Fotorts
- Reklama -
- Reklama -