Tunel w Kobylnicy już pewny!

Ogłoszony jesienią ubiegłego roku przez Zarząd Dróg Powiatowych przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie tunelu w Kobylnicy w końcu został rozstrzygnięty. W minionym tygodniu w Starostwie Powiatowym w Poznaniu uroczyście podpisano umowę z wybranym wykonawcą – firmą STRABAG.

- Reklama -

Po 7 miesiącach od momentu ogłoszenia Zarząd Dróg Powiatowych rozstrzygnął przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie tunelu pod torami kolejowymi w ul. Swarzędzkiej w Kobylnicy (o tym dlaczego trwało to tak długi pisaliśmy w TS nr 23). Wykonawcą tej inwestycji została firma STRABAG Sp. z o.o. W minioną środę w sali sesyjnej Starostwa Powiatowego została uroczyście podpisana umowa między stronami w tej sprawie. Z ramienia inwestora podpis pod kontraktem złożył starosta poznański Jan Grabkowski oraz Krzysztof Pietras, dyrektor Regionu Centralnego w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., natomiast wykonawcę reprezentował Krzysztof Micek, dyrektor Oddziału Mostowego Zachód STRABAG Sp. z o.o. oraz Artur Przepióra, dyrektor Finansowy Oddziału Mostowego Zachód STRABAG Sp. z o.o. Dla przedsiębiorstwa prace w naszej gminie nie będą niczym nowym, to właśnie ta firma kilka lat temu wykonywała m.in. kładkę nad drogą krajową nr 92, czy wiadukt w pobliskim Kostrzynie. Kontrakt na ten swarzędzki będzie obowiązywał do lipca 2023 r., wówczas też cały układ komunikacyjny w Kobylnicy ma być gotowy: – Istnieje ogromna szansa na to, że za dwa lata będziemy dysponować w tym miejscu przejazdem na miarę XXI w. Bardzo to poprawi zarówno bezpieczeństwo użytkowników drogi, mieszkańców, jak i przejezdność w tej części gminy – nie kryje zadowolenia burmistrz Marian Szkudlarek, który podczas spotkania reprezentował naszą gminę. Swarzędz, przypomnijmy, jest jednym z inwestorów przedsięwzięcia. – Zakończenie procedury przetargowej i podpisanie umowy z wykonawcą zamyka żmudny etap starań o rozpoczęcie tak ważnej dla naszej gminy inwestycji. W gminie mieszka 50 tysięcy ludzi, stąd nieustannie musimy myśleć o poprawie bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów, kierowców. Niektóre zadania przerastają jednak możliwości naszego budżetu. Inwestycja w Kobylnicy jest przykładem, że dzięki dobrej współpracy Swarzędza z innymi podmiotami zyskujemy szansę na szybszą realizację zamierzeń – podkreśla gospodarz Swarzędza. Cała operacja ma kosztować blisko 50 mln zł i będzie największym kontraktem drogowym w historii powiatu poznańskiego, o czym z kolei wspomniał starosta. –  Na tę inwestycję mieszkańcy Kobylnicy, ale nie tylko czekali od dawna. Dzięki tunelowi będzie można zapomnieć o utrudnionym dojeździe do przejazdu kolejowego – mówi Jan Grabkowski, starosta poznański. – Usprawniony zostanie przejazd w kierunku Poznania, Swarzędza, Pobiedzisk i Gniezna. Krótko mówiąc, na inwestycji skorzystają wszyscy mieszkańcy tej części aglomeracji. Dla mnie to największy kontrakt drogowy jaki realizuje powiat w swojej historii – podkreśla.Nasza gmina ze swojej strony przeznaczyła na to zadanie ok. 14 mln zł, resztę pokryje PKP PLK (ponad 20 mln) oraz powiat poznański (17 mln) i Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego. Dlaczego ta inwestycja jest tak ważna? Jak w międzyczasie wyliczyło Starostwo Powiatowe, dziś rogatki na ul. Swarzędzkiej w Kobylnicy są opuszczane średnio co 18 minut, a codziennie z drogi korzysta ok. 10 tys. pojazdów, a z trasy kolejowej ponad 80 pociągów. To powoduje, że korkuje się zarówno ul. Swarzędzka, jak i pobliska droga wojewódzka. Dlatego też koncepcja inwestycji zakłada likwidację istniejącego, mocno już wysłużonego przejazdu i budowę 70-metrowego tunelu pod torami kolejowymi kilkaset metrów w kierunku wschodnim od ul. Swarzędzkiej. Do tunelu prowadzić będzie nowy układ komunikacyjny, w skład którego wejdzie również rondo planowane na skrzyżowaniu ul. Swarzędzkiej i drogi wojewódzkiej nr 194. W ramach zadania przebudowane zostaną też dojazdy (w sumie około 500 metrów dróg). Powstanie 7-metrowa jezdnia, 2-metrowy chodnik i tej samej szerokości ścieżka rowerowa. Prace projektowe związane z tą inwestycją mają potrwać do końca roku, zatem roboty drogowe najprawdopodobniej rozpoczną się w połowie przyszłego. Odnotujmy też, że tunel w Kobylnicy będzie budowany w ramach projektu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, noszącego nazwę „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III” w systemie „Projektuj i buduj”.

- Reklama -