Towarowa obwodnica Poznania to system linii kolejowych znajdujących się wokół miasta. I chociaż wykorzystywane są one do przewozu ładunków, to czasami, zazwyczaj w przypadku awarii na liniach wyjazdowych, pojawiają się na niej także składy pasażerskie. Za jakiś czas miałoby się to jednak stać normą. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły właśnie przetarg na przebudowę tej obwodnicy i dostosowanie jej do ruchu aglomeracyjnego. Prace miałyby objąć m.in. budowę łącznicy Poznań Strzeszyn–Poznań Piątkowo, kompleksowo zmodernizowane zostałoby też ponad 70 km torów i sieci trakcyjnej, a także przejazdy kolejowo-drogowe. Umożliwiłoby to przejazdy pociągów pasażerskich z prędkością 100-120 km/h. A to z kolei zwiększyłoby możliwości przewozowe kolei w naszym regionie (m.in. Poznańskiej Kolei Metropolitalnej) i lepsze skomunikowanie kolejowe okolicznych miejscowości z Poznaniem. – Uruchomienie obwodnicy towarowej Poznania dla ruchu pasażerskiego będzie kolejnym krokiem w rozwoju Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Poznań od kilku lat współpracuje z PKP PLK w związku z planowanym uruchomieniem na kolejowej obwodnicy towarowej ruchu pasażerskiego. W planach jest powstanie w pierwszej kolejności ośmiu nowych przystanków na obwodnicy. Miastu zależy też na powstaniu kolejnych siedmiu nowych przystanków kolejowych, które będą elementem komunikacji publicznej na terenie Poznania – informuje Stowarzyszenie „Metropolia Poznań”, zrzeszające miejscowe samorządy. Na przedsięwzięciu skorzystają też mieszkańcy Swarzędza, bo dzięki tej inwestycji na mapie kolejowej, obok wspomnianego uruchomienia nowych przystanków jak np. Poznań Suchy Las, Poznań Piątkowo, Poznań Naramowice, Poznań Koziegłowy, Poznań Zieliniec, Poznań Kobylepole, czy Poznań Franowo, przewidywana jest też przebudowa i uruchomienie swarzędzkiego przystanku, znajdującego się na Nowej Wsi, na granicy Swarzędza i Poznania. Jest on nieużywany od 2000 roku, a oddano go do użytku w 1960 roku jako przystanek w ramach projektowanej wówczas szybkiej kolei miejskiej, obejmującej aglomerację poznańską. Dzięki niemu południowa część gminy zyskałaby wygodny, bezpośredni dostęp do poznańskiej obwodnicy kolejowej, a mieszkańcy tego regionu Swarzędza szybki transport do stolicy Wielkopolski, na Starołękę, Strzeszyn, czy w okolice Suchego Lasu. Szacowana wartość prac w ramach ogłoszonego przez PKP PLK przetargu wynosi ponad 1,5 mld złotych. Część pieniędzy ma jednak pochodzić ze środków unijnych na lata 2021-2027. Póki co, nie wiadomo kiedy ruszą prace związane z tym przedsięwzięciem, ani jak długo potrwają. Do tematu z pewnością będziemy wracać.
Pociągiem z Nowej Wsi do Poznania?
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na modernizację towarowej obwodnicy Poznania, dzięki czemu regularnie mogłyby po niej jeździć pociągi pasażerskie. W ramach inwestycji przywrócony dla ruchu zostałby, nieco już zapomniany, przystanek kolejowy znajdujący się na Nowej Wsi, umożliwiając w ten sposób alternatywny dojazd mieszkańcom Swarzędza np. do Poznania.