19.9 C
Swarzędz
czwartek, 30 czerwca 2022

Różnice między hot a cold-stampingiem. Która forma druku opakowań jest lepsza?

Zapewne nieraz każdemu z nas zdarzyło się kupić jakiś produkt, zainteresowawszy się wcześniej jego opakowaniem. Nic w tym dziwnego. Projekt jak i wykonanie opakowania to jedne z elementów marketingu sprzedażowego, którego zadaniem jest zachęcić klienta do wyboru danego produktu. Kluczową rolę w przygotowaniu ciekawego opakowania odgrywa sposób jego drukowania. Aktualnie najbardziej popularne są dwie formy zadruku opakowań – hot-stamping oraz cold-stamping. Na czym polegają? Czym się różnią? I która z nich jest lepsza?

Zobacz także

Produkcja opakowań jest jednym z najważniejszych etapów przygotowania dóbr, które chcemy wprowadzić do sprzedaży. Dziś nie wystarczy posiadać dobrego jakościowo produktu. Liczy się również przemyślany i atrakcyjny sposób jego promowania. Każdy produkt trzeba w ciekawy i zachęcający sposób obudować – zwłaszcza, gdy mówimy o branżach, w których konkurencja jest wielka. A jak inaczej to zrobić niż za pomocą wyróżniającego się kartonika, zdobionego flakonu, błyszczącej okładki czy przyjemnego w dotyku papierka?

W rękach producentów znajdują się możliwości, dzięki którym powyższe efekty można uzyskać. Mowa tu o dwóch formach uszlachetniania opakowań poprzez ich dekoracyjny zadruk. Metody hot- oraz cold-stampingu znane są nie od dziś i potrafią zdziałać cuda. Na czym polegają? W jaki sposób wygląda ich stosowanie? I czy któraś z opcji jest lepsza?

Hot-stamping – czym jest i gdzie znajduje zastosowanie?

Hot-stamping – nazywany również termodrukiem – to nic innego jak ozdobna technika drukarska, która służy ulepszaniu wyglądu opakowań, produktów i innych przedmiotów. Dzięki hot-stampingowi możliwe jest uzyskanie imponujących efektów nadruku, a co za tym idzie – zmiany faktury opakowań, dodania ozdobnych elementów czy połysku.

Z techniki hot-stampingu korzysta wielu producentów, którzy działają w różnych branżach. Efekty tej formy durkowej obserwować możemy zarówno w sklepach spożywczych (na opakowaniach bombonierek czy kawy), ale także w drogeriach (gdzie zdobią opakowania perfum czy kremów), w księgarniach (gdzie dodają atrakcyjności okładkom książek) czy chociażby w sklepach odzieżowych (gdzie znajdziemy je na nadrukach t-shirtów czy bluz).

Hot-stamping – w jaki sposób się odbywa?

Uzyskiwane za pomocą hot-stampingu efekty często wzbudzają podziw. W jaki sposób jednak dochodzi do wykorzystania tej formy druku? I jak wygląda proces jego nanoszenia?

Podczas nadrukowywania hot-stampingowego wykorzystuje się specjalną folię hot-stampingową PET oraz matryce wypukłe, które przewodzą ciepło. Należy wiedzieć, że folia ta składa się z dwóch warstw – klejowej i rozdzielającej, a także lakieru i napylonego próżniowo aluminium. Każdy z tych elementów będzie pełnił istotną funkcję w procesie zadrukowywania i utrwalania druku.

Aby uzyskać upragniony efekt – należy folię hot-stampingową PET złączyć z rozgrzaną matrycą. Temperatura 100 stopni Celsjusza, jaka się wytworzy, sprawi, że klej zacznie działać, a wskazane na rysunku matrycy miejsca zostaną zadrukowane odpowiednią warstwą lakieru oraz aluminium.

Nie bez znaczenia pozostaje tu jakość folii PET używanej podczas druku hot-stampingowego. W przypadku produkcji opakowań i innych form zadrukowywanych warto wykorzystywać folie dość uniwersalne, które znajdą swoje zastosowanie zarówno na powierzchniach lakierowanych dyspersyjnie, lakierem UV bądź za pomocą primera, ale także na powierzchniach błyszczących, matowych czy soft touch. Poszukując tego rodzaju folii do hot-stampingu, warto przyjrzeć się ofercie firmy MMR Group Print Solutions, która zawiera folię odpowiednią do stosowania w wyżej wymienionych warunkach na różnych formatach (od B3 aż po B0). Będzie ona świetnym wyborem tak dla odbiorców komercyjnych, jak i dziełowych, typowo opakowaniowych, a nawet dla przetwórców tworzyw sztucznych z uszlachetnieniem cyfrowym.  

Cold-stamping – czym jest i gdzie znajduje zastosowanie?

Podczas gdy hot-stamping oferował uszlachetnianie nadruku w różnych odsłonach kolorystycznych, domeną cold-stampingu jest nanoszenie kolorów: złotego i srebrnego.

Choć cold-stamping jest metodą bardzo skuteczną i niezwykle efektowną, popularniejszy wśród producentów pozostaje nadal hot-stamping. Wiąże się to z szerszym spektrum jego zastosowania. Nie oznacza to jednak, że forma cold-stampingowa nie jest na rynku widzialna. Efekty jej działania możemy zaobserwować szczególnie na produktach z wyższej półki – na przykład na opakowaniach kosmetyków drogich lub aspirujących do miana luksusowych – lecz nie tylko. Coraz częściej metodę cold-stampingu wykorzystują również producenci spożywczy, farmaceutyczni czy chemiczni.

Cold-stamping – w jaki sposób się odbywa?

Podobnie jak termodruk – cold-stamping również będzie wykorzystywał specjalną folię, za pomocą której uszlachetnimy nasz produkt. W procesie jej nanoszenia nie będziemy stosować jednak rozgrzanej matrycy. Cold-stamping wykorzystywał będzie lampę UV, której rolą jest utwardzenie kleju w miejscach specjalnie do tego wyznaczonych, które chcemy uszlachetnić folią dekoracyjną. Warto wiedzieć, że klej nanoszony może być za pomocą kilku metod. W użyciu pozostają metody: typograficzna, off-setowa, a także fleksograficzna. Istotne są także typy urządzeń obsługujących ten typ druku. Obecnie używa się maszyn fleksograficznych i typograficznych rotacyjnych. Możliwe jest jednak również wykorzystanie maszyn off-setowych – wówczas z dostawką do coldfoilingu.

Tak jak w przypadku hot-stampingu, tak i w kontekście druku cold-stampingowego niebagatelne znaczenie ma używana folia. Znów warto pochylić się nad ofertą firmy MMR Group Print Solutions, w której znajdziemy folię cold-stampingową kompatybilną ze wszystkimi klejami do tego rodzaju druku produkowanymi na całym świecie. Co więcej – folia cechuje się bardzo dobrym współczynnikiem adhezji farby w przypadku zadrukowywania farbą UV bądź lakierem UV, co w kontekście efektów końcowych i skuteczności uszlachetniania druku jest niezwykle istotne.

Hot-stamping czy cold-stamping – które lepsze?

Na to pytanie trudno jest jednogłośnie odpowiedzieć. Obie technologie druku są skuteczne w kontekście zwiększania atrakcyjności zadrukowywanych powierzchni, dzięki czemu pełnią ogromną rolę w działaniach tak zwanego marketingu produktowego. Można powiedzieć, że – dając podobny efekt – obie metody wzajemnie uzupełniają się.

Nie można jednak zaprzeczyć, że hot-stamping wykorzystywany jest znacznie częściej. Wiąże się to z szerszymi możliwościami, jakie niesie (w odróżnieniu od cold-stampingu można go wykorzystywać zarówno na powierzchniach chropowatych i nieregularnych, jak i gładkich, jednolitych).

Poprzedni artykułŚwiętowali Złote Gody!
Następny artykułGratem po ulicach
- Reklama -
- Reklama -
- Reklama -