czwartek, 28 marca 2024
12.8 C
Swarzędz

Śmieci w ALBIE

Od 1 lipca zmieni się w naszej gminie firma wywożąca odpady. Miasto zdecydowało się powierzyć te obowiązki wrocławskiemu przedsiębiorstwu ALBA, które w przetargu złożyło gminie najkorzystniejszą ofertę, wynoszącą nieco ponad 18,6 mln zł. Kontrakt między stronami ma obowiązywać przez rok.

Zobacz także

- Reklama -

Na początku lutego, przypomnijmy, ratusz ogłosił przetarg na firmę, która od 1 lipca br. będzie świadczyła usługę odbioru i transportu śmieci z terenu gminy. Wówczas wygaśnie – przejęta z początkiem roku przez Swarzędz od Związku Międzygminnego GOAP – umowa z przedsiębiorstwem FBSerwis, które aktualnie odbiera nasze odpady.W międzyczasie miasto poinformowało, że o swarzędzki kontrakt „śmieciowy” ubiegają się cztery przedsiębiorstwa: poznański Remondis Sanitech, wrocławska ALBA oraz – także z Wrocławia – spółka PreZero i wspomniany FBSerwis z Warszawy, a złożone oferty oscylują w granicach 18,6 – 30,2 mln zł. To więcej niż planowało wydać na ten cel miasto (15 mln zł), jednak ostatecznie gmina zdecydowała się podwyższyć kapitał „śmieciowy”, żeby rozstrzygnąć trwający przetarg i wybrać jedną z ofert. Jak oficjalnie poinformował przed kilkoma dniami swarzędzki ratusz, za półtora miesiąca śmieci z naszej gminy będzie wywoziło przedsiębiorstwo ALBA z Wrocławia, którego oferta – wynosząca nieco ponad 18,6 mln zł – okazała się najkorzystniejsza dla miasta. Kontrakt między stronami ma obowiązywać do końca czerwca przyszłego roku. Co jednak spowodowało, że gmina zdecydowała się na wybór oferty przekraczającej pulę zarezerwowanych na ten cel środków? – Zgodnie z zapisami ustawy Prawo zamówień publicznych ustalenia wartości zamówienia dokonuje się nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, jeżeli przedmiotem zamówienia są dostawy lub usługi. Na chwilę wszczęcia postępowania Gmina miała zarezerwowane w Wieloletniej Prognozie Finansowej (WPF) środki w wysokości 15 mln zł. Mając na uwadze jednak sytuację geopolityczną związaną z atakiem zbrojnym Federacji Rosyjskiej w Ukrainie oraz chociażby związany z tym wzrost cen paliw niemożliwym było do przewidzenia w jaki sposób okoliczności te wpłyną na wysokość ofert przedłożonych w przetargu – tłumaczy w rozmowie z „TS” wiceburmistrz Tomasz Zwoliński, któremu w ratuszu podlega m.in. gospodarka odpadami. Czy jednak zmiana firmy świadczącej tego typu usługi na przedsiębiorstwo jednak nie znające realiów i specyfiki gminy może spowodować problemy z odbiorem odpadów, do tego w okresie letnim? – pytamy. – Każda zmiana Wykonawcy wiąże się z początkowymi zawirowaniami związanymi z objęciem nowego terenu, problemy mogą wynikać z różnych przyczyn, np. technicznych, logistycznych związanych z wymianą pojemników. Warto wskazać, że problemy mogą wystąpić niezależnie czy jest to okres letni, czy np. zimowy, w którym mamy do czynienia z końcem roku oraz okresem świątecznym – wyjaśnia zastępca gospodarza gminy. Póki co, nie wiadomo jeszcze, czy wrocławskie przedsiębiorstwo będzie odbierało odpady z gminy samodzielnie, czy też zdecyduje się na zatrudnienie jakiegoś podwykonawcy. Odnotujmy przy okazji, że wygasająca z końcem czerwca br. umowa z FBSerwis realizowana jest – jeszcze decyzją ZM GOAP – od 1 września 2020 r., a jej wartość w ciągu 22 miesięcy obowiązywania wyniosła ok. 26 mln zł. Przypomnijmy też, że od 1 stycznia br. gmina – w związku z likwidacją Związku Międzygminnego GOAP i wycofaniem się z niego zrzeszonych miejscowości – organizuje gospodarkę odpadami na swoim terenie samodzielnie. To zatem pierwszy „śmieciowy” przetarg Swarzędza od 2013 r., kiedy to odpady zaczęły odbierać firmy wybierane w postępowaniach organizowanych wyłącznie przez ZM GOAP. 

Poprzedni artykuł
Następny artykuł
- Reklama -
- Reklama -