19.9 C
Swarzędz
czwartek, 30 czerwca 2022

Nowa Wieś coraz bliżej pociągu do Poznania

Prawie 6,3 mln złotych przekazał Poznaniowi Marszałek Województwa Wielkopolskiego na przygotowanie dokumentacji projektowej związanej z budową 8 zintegrowanych węzłów przesiadkowych, które będą znajdować się wzdłuż towarowej obwodnicy Poznania. Dzięki tej inwestycji dla ruchu pasażerskiego przywrócony zostanie niszczejący od wielu lat przystanek kolejowy na Nowej Wsi w Swarzędzu.

Zobacz także

Towarowa obwodnica Poznania to system linii kolejowych znajdujących się wokół stolicy Wielkopolski. I chociaż wykorzystywane są one do przewozu ładunków, to czasami, zazwyczaj w przypadku awarii na liniach wyjazdowych, pojawiają się na niej także składy pasażerskie. Za jakiś czas miałoby się to jednak stać normą. PKP Polskie Linie Kolejowe w styczniu ogłosiły  przetarg na przebudowę tej obwodnicy i dostosowanie jej do ruchu aglomeracyjnego. Prace miałyby objąć m.in. budowę łącznicy Poznań Strzeszyn – Poznań Piątkowo, kompleksowo zmodernizowane zostałoby też ponad 70 km torów i sieci trakcyjnej, a także przejazdy kolejowo-drogowe. Umożliwiłoby to przejazdy pociągów pasażerskich z prędkością 100-120 km/h. A to z kolei zwiększyłoby możliwości przewozowe kolei w naszym regionie (m.in. Poznańskiej Kolei Metropolitalnej) i jeszcze lepsze skomunikowanie kolejowe okolicznych miejscowości z Poznaniem. W miniony poniedziałek natomiast Marszałek Województwa Marek Woźniak wraz z zastępcą prezydenta Poznania Mariuszem Wiśniewskim podpisali umowę o dofinansowaniu  przygotowania dokumentacji dla miejskiej części tego projektu. Chodzi tu o kwotę prawie 6,3 mln zł. Dlaczego ma to takie znaczenie dla naszej gminy? Bo jak się okazuje, na przedsięwzięciu skorzystają też mieszkańcy Nowej Wsi. Dzięki tej inwestycji, obok uruchomienia nowych przystanków jak np. Poznań Suchy Las, Poznań Piątkowo, Poznań Naramowice, Poznań Koziegłowy, Poznań Zieliniec, Poznań Kobylepole, czy Poznań Franowo (ma je wybudować PKP PLK), przewidywana jest też przebudowa i uruchomienie swarzędzkiego przystanku, znajdującego się właśnie na Nowej Wsi, na granicy Swarzędza i Poznania. Oddano go do użytku w 1960 roku jako przystanek w ramach projektowanej wówczas szybkiej kolei miejskiej, obejmującej aglomerację poznańską. Jest on jednak nieużywany od 2000 roku. Odrestaurowanie tego obiektu i uruchomienie kolejowego ruchu pasażerskiego w tej części gminy, spowoduje że południowe rejony Swarzędza zyskają wygodny, alternatywny i bezpośredni dostęp do poznańskiej obwodnicy kolejowej, a mieszkańcy szybki transport do stolicy Wielkopolski: na Starołękę, Strzeszyn, czy w okolice Suchego Lasu. Przygotowanie dokumentacji to jednak początek złożonej inwestycji. Jej rozpoczęcie będzie możliwe dopiero wtedy, gdy ta będzie gotowa, w międzyczasie dodatkowo będą trwały – bardzo czasochłonne – procedury związane z wydaniem decyzji środowiskowych. Dlatego też aktualnie nie wiadomo kiedy dokładnie ruszą prace związane z tym przedsięwzięciem, ani jak długo potrwają. Ich wartość została jednak oszacowana na ponad 1,5 mln zł. Odnotujmy też, że Poznań realizuje ten projekt w partnerstwie z gminą Suchy Las, gminą Czerwonak, powiatem poznańskim, a także Swarzędzem, który podczas poniedziałkowego spotkania reprezentowany był przez burmistrza Mariana Szkudlarka.  Do tematu będziemy wracać w miarę pojawiania się nowych informacji.

- Reklama -
- Reklama -
- Reklama -