Niefunkcjonalne przejście podziemne między stacjami kolejowymi na swarzędzkim dworcu (m.in. przez brak podjazdów dla rowerów i wózków dziecięcych na schodach) jest od jesieni ubiegłego roku gruntownie przebudowywane. Całe przedsięwzięcie polega przede wszystkim na wyprofilowaniu tunelu między stacjami, uzbrojeniu go w porządne podjazdy – od strony ul. Łąkowej oraz ul. Dworcowej – oraz zadaszeniu obiektu. Roboty budowlane związane są także z obustronnym wydłużeniem istniejącej części tunelowej – łącznie o ponad 300 m, co ma umożliwić montaż wspomnianych podjazdów zgodnie ze sztuką budowlaną i zasadami bezpieczeństwa. Inwestycja wchodzi właśnie w decydującą fazę. Przed kilkunastoma miasto zapowiedziało, że w związku z tym konieczne jest wyłączenie z użytkowania wind znajdujących się po obu stronach przejścia. Dźwigi będą nieczynne do połowy listopada: – W dniach od 21.09.2022 do 15.11.2022 nastąpi czasowe wyłączenie wind przy dworcu PKP w Swarzędzu (winda od strony ul. Łąkowej oraz winda od strony ul. Dworcowej). Powyższe utrudnienia wynikają z prowadzonych prac budowlanych – dostosowanie przejścia dla pieszych pod torami przy budynku dworca PKP w Swarzędzu do potrzeb osób niepełnosprawnych – budowa pochylni – czytamy na stronie internetowej miasta. W tym czasie, jak dowiedzieliśmy się na placu budowy, wykonywane będzie połączenie nowych wejść do tunelu z istniejącym przejściem, a w tym celu konieczne jest również przeniesienie w inne miejsce maszynowni wind. Jak jednocześnie zapowiedziano, osoby niepełnosprawne chcące skorzystać z przejścia w tym terminie będą mogły zwrócić się o pomoc do strażników miejskich lub wykonawcy inwestycji, firmy „Mosty Poznań” (szczegóły na stronie www.swarzedz.pl). Inwestycja, jak wynika z najnowszych informacji, ma być gotowa w listopadzie, choć początkowo planowano, że przejście zostanie oddane do użytku w połowie roku. Opóźnienie, jak już w międzyczasie informowaliśmy, spowodowały problemy ze strukturą gruntu i odkrytą w tym miejscu i niezarejestrowaną w planach infrastrukturą podziemną, co skutkowało koniecznością zmiany koncepcji technologicznej związanej z modernizacją całego obiektu i w efekcie przesunięciem jego wykonania w czasie o kilka miesięcy. Prace w tej okolicy, odnotujmy, mają kosztować gminę ok. 6 mln zł. Prawie 1/3 tej kwoty pokryje jednak dofinansowanie ze środków unijnych w wysokości 1,65 mln zł, które miasto otrzymało w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Po obu stronach stacji kończone są prace nad wejściami do tunelu.