1.2 C
Swarzędz
piątek, 27 stycznia 2023

W Kobylnicy rozpoczęło się drążenie tunelu

W minionym tygodniu w Kobylnicy rozpoczęło się drążenie tunelu pod torami kolejowymi.

Zobacz także

Trwa budowa tunelu pod torami kolejowymi w Kobylnicy. W poprzednim tygodniu konferencję prasową poświęconą temu przedsięwzięciu zorganizowały PKP Polskie Linie Kolejowe, które są jednym z inwestorów całego zadania. Jak w trakcie spotkania z mediami podkreślał Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK, inwestycja jest realizowana dzięki modelowej współpracy między koleją a samorządem: – Dzięki montażowi finansowemu w postaci połowy wkładu ze strony Polskich Linii Kolejowych i połowy wkładu ze strony samorządu, udało się dopracować zakres rzeczowy tak, że w przyszłym roku korzystać będziemy z bezkolizyjnego przejazdu pod torami – mówił. – Nowe bezkolizyjne skrzyżowanie w Kobylnicy umożliwi kierowcom, rowerzystom oraz pieszym bezpieczne przekraczanie linii kolejowej. Będzie sprawniejszy ruch kolejowy i drogowy, co w tej części aglomeracji poznańskiej jest szczególnie istotne – dodał przedstawiciel PKP PLK.Inwestycja prowadzona jest etapami, żeby – mimo zamknięcia jednego z torów – zapewnić kursowanie pociągów i umożliwić kierowcom korzystanie z istniejącego przejazdu w ul. Swarzędzkiej. Aktualnie, jak informują kolejarze, rozpoczyna się etap związany z drążeniem tunelu. – W Kobylnicy przygotowano już teren budowy. Usunięto jeden z dwóch torów. Wykonawca zabudowuje tzw. ściany szczelne. Zapewni to bezpieczne drążenie wykopu – informuje PKP PLK. Kierowcom przypominamy o utrudnieniach w tej części gminy: na ul. Dworcowej – na odcinku od ul. Krótkiej do ul. Swarzędzkiej – obowiązuje ruch jednokierunkowy. Objazdy z kolei prowadzą ulicami Polną i Krótką. Koncepcja całego przedsięwzięcia, przypomnijmy, zakłada likwidację istniejącego, mocno już wysłużonego przejazdu kolejowego przy ul. Swarzędzkiej i budowę 70-metrowego tunelu pod torami, kilkadziesiąt metrów w kierunku wschodnim od ul. Swarzędzkiej. Obiekt ten będzie posiadał dwa pasy ruchu, po jednym w każdym kierunku oraz szerokie na 2 m chodnik i ścieżkę rowerową. Do tunelu prowadzić będzie nowy układ komunikacyjny, w skład którego wejdzie również rondo planowane na skrzyżowaniu ul. Swarzędzkiej i drogi wojewódzkiej nr 194. W ramach zadania przebudowane zostaną też dojazdy (w sumie około 500 metrów dróg). Inwestycja ma kosztować blisko 50 mln zł, będzie zatem najdroższym przedsięwzięciem drogowym kiedykolwiek zrealizowanym w gminie Swarzędz. Ok. 14 mln zł wyłoży na to zadanie gmina, resztę pokryje PKP PLK (ponad 20 mln) oraz powiat poznański (17 mln) i Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego. Projekt jest także współfinansowany przez Unię Europejską. Zakończenie prac przewidywane jest obecnie na II poł. 2023 r.

Fotorts
- Reklama -
- Reklama -