Nośność obiektu w górę
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdecydowała o rozbiórce wiaduktu nad ul. Piaski i wybudowaniu w tym miejscu nowej estakady. W grudniu został ogłoszony przetarg na wykonawcę tej inwestycji, a roboty budowlane – jeśli przetarg uda się rozstrzygnąć w styczniu – ruszą najprawdopodobniej na wiosnę. Potrwają one dwa lata. Kontrakt, jak dowiedzieliśmy się w GDDKiA, ma objąć łącznie wykonanie dwóch niezależnych obiektów żelbetowych – jednoprzęsłowych nad ul. Piaski, dedykowanych osobnej obsłudze nitek DK92. Inwestycja będzie polegała też na przebudowie chodników pod wiaduktami wzdłuż ul. Piaski wraz z murami oporowymi.Co jednak spowodowało, że zarządca i właściciel trasy zdecydował się na to – z pewnością kosztowne – przedsięwzięcie? Czy powodem jest zły stan techniczny – eksploatowanego od 50 lat – obiektu? – Nie zlecaliśmy żadnych ekspertyz – mówi nam Alina Cieślak, rzecznik prasowy poznańskiego oddziału GDDKiA, którą zapytaliśmy o przyczynę całego przedsięwzięcia i aktualną kondycję wysłużonego wiaduktu nad ul. Piaski. – Obiekt jest poddawany corocznym przeglądom i kontroli stanu technicznego. Ze względu na duże natężenie ruchu na drodze DK92 niezbędne jest dostosowanie obiektu do obecnych wymagań (tzw. podniesienie klasy obiektu – przyp. red.) i potrzeb w zakresie parametrów technicznych i eksploatacyjnych – tłumaczy dalej w rozmowie z „TS” przedstawicielka zarządcy drogi. W praktyce oznacza to, że nośność estakady nad ul. Piaski zostanie dostosowana do europejskich norm obciążeń ruchem samochodowym (klasa 1) oraz do obciążeń pojazdów wojskowych kołowych i gąsienicowych.
Piaski do zamknięcia
Wiadomo jednocześnie, jak będzie przebiegała budowa nowego obiektu nad ul. Piaski. Odbędzie się ona w dwóch etapach – w pierwszej kolejności rozbierana będzie południowa część wiaduktu, następnie północna. – Przewiduje się całkowite rozebranie przęsła obiektu poprzez frezowanie nawierzchni jezdni, rozbiórkę chodników, dylatacji, barier, balustrad oraz opasek i gzymsów, płyty pomostu oraz belek prefabrykowanych żelbetowych. Następnie przewiduje się rozebrać podpory obiektu, przyczółki wraz płytami przejściowymi – czytamy w dokumentacji przetargowej przygotowanej przez GDDKiA. Po wykonaniu tych prac wznoszony będzie nowy wiadukt. Oznacza to, że prace drogowo-budowlane w tej części miasta spowodują ogromne utrudnienia komunikacyjne dla mieszkańców gminy. Jak już w międzyczasie informowaliśmy, w trakcie przebudowy wiaduktu, czyli przez dwa kolejne lata licząc od momentu rozpoczęcia inwestycji, ruch na drodze krajowej nr 92 będzie się odbywał jedną jezdnią, która na czas budowy stanie się jezdnią dwukierunkową. W tym czasie Swarzędz straci także jedną z przepraw przez krajówkę, ponieważ przejazd przez ul. Piaski zostanie zamknięty dla pojazdów oraz pieszych – takie przynajmniej są oczekiwania przetargowe GDDKiA w stosunku do wykonawcy inwestycji. Wymusi to np. zmiany w kursowaniu niektórych swarzędzkich linii autobusowych.
Będzie alternatywny przejazd?
Dlatego też swarzędzki ratusz – jak się dowiedzieliśmy – prowadzi intensywne rozmowy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, by ul. Piaski była wyłączona z ruchu przez możliwie najkrótszy czas. Dotyczą one także ustalenia jak najmniej uciążliwych dla mieszkańców terminów realizacji tego przedsięwzięcia oraz wytyczenia alternatywnych przejazdów przez krajówkę. Jednym z pomysłów jest np. umożliwienie przejazdu przez skrzyżowanie na DK92 z ul. Tabaki w ul. Stawną, dzięki czemu część kierowców zyskałaby alternatywę dla wyłączonej z ruchu ul. Piaski. Jednocześnie uruchomienie takiego przejazdu w drugą stronę – z ul. Stawnej w ul. Tabaki jest niemożliwe ze względu na konstrukcję skrzyżowania. Do tematu z pewnością będziemy wracać, zwłaszcza że więcej w kwestii całego przedsięwzięcia oraz jego organizacji będzie wiadomo po rozstrzygnięciu przez GDDKiA przetargu w tej sprawie. Oferty wykonawców mają zostać otwarte 19 stycznia.