Trwa budowa tunelu pod torami kolejowymi w Kobylnicy. Inwestycja prowadzona jest etapami, żeby zapewnić kursowanie pociągów i umożliwić kierowcom korzystanie z istniejącego przejazdu w ul. Swarzędzkiej. Aktualnie, jak dowiedzieliśmy się bezpośrednio w firmie STRABAG Sp. z o.o., która wykonuje całe przedsięwzięcie, zakończone zostały już prace związane z infrastrukturą podziemną: – Na realizowanym przez STRABAG kontrakcie wykonane zostały tymczasowe przebudowy elementów kolidującej z realizowaną inwestycją infrastruktury energetycznej, telekomunikacyjnej, sanitarnej, itp. Przebudowana została również niezbędna infrastruktura kolejowa w celu uruchomienia jednotorowego ruchu kolejowego w obrębie inwestycji, a w ciągu ulicy Dworcowej funkcjonuje tymczasowy by-pass – mówi w rozmowie z „TS” Łukasz Mielnik z biura prasowego STRABAG Sp. z o.o. Na bardzo zaawansowanym etapie są także prace zbrojarskie związane z budowanym tunelem. – Prace na kontrakcie realizowane są zgodnie z założeniami realizacyjnymi i harmonogramem. Aktualnie mamy zrealizowane w 77% ściany szczelinowe. Trwają prace zbrojarskie i szalunkowe oraz betoniarskie oczepów i gzymsów na wykonanych ścianach szczelinowych. Na ukończeniu są też roboty zbrojarskie i szalunkowe związane z realizacją wiaduktu w torze nr 1 – dodaje przedstawiciel przedsiębiorstwa. Kierowcom przypominamy o utrudnieniach w tej części gminy: na ul. Dworcowej – na odcinku od ul. Krótkiej do ul. Swarzędzkiej – obowiązuje ruch jednokierunkowy. Od kilku dni w okolicy obowiązuje też nowa lokalizacja przystanków autobusowych znajdujących się na ul. Swarzędzkiej – zostały one przesunięte kilkadziesiąt metrów w kierunku Swarzędza, co związane jest z koniecznością zajęcia części terenu przy miejscowej pętli autobusowej przez ciężki sprzęt budowlany. Poważniejsze utrudnienia komunikacyjne, jak jednocześnie zapowiada STRABAG S.A., czekają nas jednak w marcu. Wówczas wprowadzone zostaną zmiany w układzie komunikacyjnym na skrzyżowaniu ulic Swarzędzka – Poznańska oraz nastąpi połówkowe zamknięcie samej ul. Swarzędzkiej. O szczegółach będziemy informować na bieżąco.
Co dokładnie jest przebudowywane?
Koncepcja całego przedsięwzięcia zakłada likwidację istniejącego, przejazdu kolejowego przy ul. Swarzędzkiej i budowę 70-metrowego tunelu pod torami. Obiekt ten będzie posiadał dwa pasy ruchu oraz szerokie na 2m chodnik i ścieżkę rowerową. Do tunelu prowadzić będzie nowy układ komunikacyjny, w skład którego wejdzie rondo planowane na skrzyżowaniu ul. Swarzędzkiej i drogi wojewódzkiej nr 194. Inwestycja ma kosztować blisko 50 mln zł, jest zatem najdroższym przedsięwzięciem drogowym kiedykolwiek zrealizowanym w gminie Swarzędz. Ok. 14 mln zł wyłoży na to zadanie gmina, resztę pokryje PKP PLK (ponad 20 mln) oraz powiat poznański (17 mln) i Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego. Zakończenie prac przewidywane jest obecnie na II poł. br.
Kierowcom przypominamy o utrudnieniach w tej części gminy: na ul. Dworcowej – na odcinku od ul. Krótkiej do ul. Swarzędzkiej – obowiązuje ruch jednokierunkowy. Poważniejsze utrudnienia komunikacyjne czekają nas jednak w marcu.

