sobota, 20 kwietnia 2024
4.8 C
Swarzędz

Pociąg na Nową Wieś coraz bliżej?

PKP PLK najprawdopodobniej rozstrzygnie wkrótce przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej związanej z remontem towarowej obwodnicy Poznania i dostosowaniem jej do ruchu pociągów pasażerskich. Jedna z firm poinformowała już o złożeniu najtańszej oferty. Na inwestycji, przypomnijmy, zyskają także mieszkańcy naszej gminy.

Zobacz także

- Reklama -

Towarowa obwodnica Poznania to system linii kolejowych znajdujących się wokół stolicy Wielkopolski. I chociaż wykorzystywane są one do przewozu ładunków, to czasami, zazwyczaj w przypadku awarii na liniach wyjazdowych, pojawiają się na niej także składy pasażerskie. Za jakiś czas, jak już informowaliśmy kilka miesięcy temu, miałoby się to jednak stać normą. PKP Polskie Linie Kolejowe – jak wynika z pojawiających się zapowiedzi – miałyby wkrótce rozstrzygnąć przetarg na zaprojektowanie i przebudowę tej obwodnicy i dostosowanie jej do ruchu pociągów pasażerskich.  Komunikat w tej sprawie wydała już jedna z firm biorących udział w przetargu, poznańskie przedsiębiorstwo TORPOL S.A., informując że przedstawiło kolejarzom ofertę niższą od zakładanych ponad 2 miliardów złotych – wynoszącą 1,46 mld złotych brutto. Firma liczy na podpisanie kontraktu z PKP PLK w tej sprawie, ponieważ głównym kryterium wspomnianego przetargu jest cena. Sama kolej natomiast nie potwierdza, ale i nie zaprzecza pojawiającym się na ten temat informacjom: – Obecnie prowadzone jest postępowanie dotyczące wyłonienia wykonawcy dla projektu „Prace na obwodnicy towarowej Poznania” – szczegóły będą przekazywane w późniejszym etapie, po zakończeniu postępowania – mówi w rozmowie z „TS” Radosław Śledziński, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe, dodając że równolegle PKP PLK ubiegają się o unijne dofinansowanie inwestycji w konkursie „Łącząc Europę”. – Celem projektu jest przystosowanie linii do kolejowych połączeń aglomeracyjnych. Aktualnie linia wykorzystywana jest głównie do przewozu ładunków. Projekt usprawni podróże w poznańskim węźle kolejowym. Planowana jest kompleksowa modernizacja m.in. torów i sieci trakcyjnej, co umożliwi jazdę pociągów pasażerskich z prędkością 100-120 km/h, a także budowa nowych przystanków, tak by zapewnić mieszkańcom optymalny dostęp do kolei – wylicza przedstawiciel kolei. Dlaczego ta inwestycja jest jednak tak ważna dla naszej gminy? Na przekształceniu towarowej obwodnicy w pasażerską skorzystają przede wszystkim mieszkańcy Nowej Wsi, bowiem obok uruchomienia nowych przystanków na tej trasie jak np. Poznań Suchy Las, Poznań Piątkowo, Poznań Naramowice, Poznań Koziegłowy, Poznań Zieliniec, Poznań Kobylepole, czy Poznań Franowo, przewidywana jest też przebudowa i uruchomienie swarzędzkiego przystanku, znajdującego się właśnie na Nowej Wsi. Oddano go do użytku już w 1960 roku jako przystanek w ramach projektowanej wówczas szybkiej kolei miejskiej, obejmującej aglomerację poznańską. Jest on jednak nieużywany od 2000 roku. Odrestaurowanie tego obiektu (na nowych przystankach kolej planuje budować perony o długości 200 metrów, wyposażone w m.in wiaty przystankowe, ławki, tablice informacyjne) i uruchomienie kolejowego ruchu pasażerskiego w tej części gminy, spowoduje że południowe rejony Swarzędza zyskają wygodny i bezpośredni dostęp do poznańskiej obwodnicy kolejowej, a mieszkańcy szybki transport do stolicy Wielkopolski: na Starołękę, Strzeszyn, czy w okolice Suchego Lasu. Prace związane z tą ogromną inwestycją – po rozstrzygnięciu przez kolej wspomnianego przetargu – miałyby potrwać maksymalnie 43 miesiące, zatem prawie 4 lata. Co więcej, do przedsięwzięcia przygotowuje się także nasza gmina, która planuje budowę węzła przesiadkowego w rejonie przystanku kolejowego na Nowej Wsi. W miejskim budżecie na 2023 r. zabezpieczono na ten cel kwotę blisko 160 tys. zł – pieniądze te zostaną przeznaczone na wykonanie koncepcji oraz projektu węzła. – Chcielibyśmy być jednym z udziałowców, czy też beneficjentów dofinansowania, o które stara się kolej w tej sprawie, dlatego też po uzgodnieniach w naszej części leży przygotowanie dojazdu do tego przystanku wraz z całą infrastrukturą parkingową – mówił nam kilka tygodni temu Grzegorz Taterka, I zastępca burmistrza Swarzędza. Parkingi, które wybuduje gmina miałyby znajdować się przy ul. Szumana, w ramach miejskiej inwestycji pojawiłaby się w tym miejscu także ścieżka rowerowa do granicy z Poznaniem. Do tematu będziemy wracać w miarę pojawiania się nowych informacji w tej sprawie.

Fotorts
- Reklama -
- Reklama -