wtorek, 5 marca 2024
3.3 C
Swarzędz

Tunelem za kilkanaście dni?

Dobiega końca budowa tunelu pod torami kolejowymi w Kobylnicy. Jak kilka dni temu zapowiedział burmistrz, najprawdopodobniej już w święta obiekt będzie przejezdny.

Zobacz także

- Reklama -

Tunel na finiszu

Inwestycja wykonywana jest – od jesieni ubiegłego roku – wspólnie przez gminę Swarzędz, PKP PLK oraz Powiat Poznański i Samorząd Województwa Wielkopolskiego. Jak niedawno poinformowała kolej, zasadnicze prace związane z budową nowego wiaduktu kolejowego na linii Poznań – Gniezno zostały zakończone, a pociągi korzystają już z dwóch torów na obiekcie. Jednocześnie sukcesywnie powstaje tunel dla samochodów i drogi dojazdowe. W tym przypadku zakończono już roboty betonowe, wykonane zostały ściany szczelinowe wraz z gzymsami, schody prowadzące w kierunku stacji kolejowej, a także ułożono warstwy bitumiczne konstrukcji jezdni. Dobiegły końca teżprace montażowe kanalizacji deszczowej w tunelu wraz z naziemnym zbiornikiem na wody opadowe. Dlatego – jak wynika z coraz częściej pojawiających się zapowiedzi – obiekt powinien być gotowy już w przyszłym miesiącu: – Trwają już prace wykończeniowe i według zapewnień Zarządu Dróg Powiatowych na święta Bożego Narodzenia powinniśmy przejechać nowym tunelem – poinformował kilka dni temu, za pośrednictwem mediów społecznościowych, burmistrz Marian Szkudlarek, który osobiście doglądał postępów prac na placu budowy: – Oczywiście trwać będzie jeszcze budowa ronda w drodze nr 194, bo tam kontrakt obowiązuje do kwietnia przyszłego roku – dodał.

Największa inwestycja w historii gminy

Jak jednocześnie wyliczył gospodarz gminy, na budowę tunelu składa się budżet 4 jednostek: ok. 14 mln zł przeznaczyła na to zadanie gmina Swarzędz, ok. 17 mln zł Starostwo Powiatowe, ok. 20 mln zł PKP PLK i powyżej 14 mln zł Samorząd Województwa Wielkopolskiego. – W sumie ta największa inwestycja w historii gminy Swarzędz, której łączny budżet wynosi aż ok. 65 mln zł powoli dobiegać będzie końca. Cały układ komunikacyjny, wraz z rondem, powinien zostać natomiast oddany do użytku w maju przyszłego roku. Wówczas odbędą się odbiory techniczne nowego ronda od wykonawcy i przywrócenie stałej organizacji ruchu – podkreślił burmistrz. Powstający w ten sposób nowy układ komunikacyjny, czyli dwupoziomowe skrzyżowanie: wiadukt kolejowy i znajdujący się pod nim tunel drogowy – zastąpi przejazd kolejowo-drogowy przy ul. Swarzędzkiej, który – przypomnijmy – latem został definitywnie zamknięty i rozebrany. Natomiast w ok. 70-metrowym tunelu będą dwa pasy ruchu, po jednym w każdym kierunku, a piesi i rowerzyści zyskają chodnik i ścieżkę rowerową. – Przejazd nowym tunelem  powinien być możliwy jeszcze w tym roku – potwierdza Jan Grabkowski, starosta poznański. – To bardzo usprawni ruch w Kobylnicy, skróci też czas przejazdu do Swarzędza i Pobiedzisk. Jestem przekonany, że kierowcy, rowerzyści i piesi bardzo szybko przyzwyczają się do nowych rozwiązań – podkreśla gospodarz powiatu poznańskiego. Dla tych ostatnich tunel miałby zostać otwarty na przełomie listopada i grudnia, co związane będzie z całkowitą likwidacją starego przejazdu i przejścia przez tory.

Rondo rośnie

Z kolei w zakresie ronda trwa pierwszy etap inwestycji. Roboty drogowe prowadzone są od strony ul. Dąbrówki, a wzdłuż trasy wykonywana była niedawno wycinka drzew. Docelowo droga wojewódzka w tej części zostanie bowiem wyprofilowana pod kątem umiejscowienia ronda, na które będzie prowadził wyjazd z tunelu pod torami kolejowymi. Aktualnie, jak poinformował Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich, który jest inwestorem tego zadania, w rejonie inwestycji trwa likwidacja kolizji teletechnicznych, elektroenergetycznych i wodociągowych, a drogowcy wykonują nową jezdnię od strony północnej. Budowa tego obiektu ma kosztować ponad 14 mln zł, a środki te pochodzą z budżetu województwa.

Fotorts
- Reklama -
- Reklama -