W tunelu pod torami kolejowymi w Kobylnicy trwają ostatnie prace wykończeniowe. W minionym tygodniu odbyły się odbiory techniczne inwestycji od wykonawcy (STRABAG Sp. z o.o.), w czwartek, 21 grudnia natomiast – jak dowiedzieliśmy się w poznańskim Zarządzie Dróg Powiatowych, który prowadzi całe przedsięwzięcie z ramienia zaangażowanych w jego realizację inwestorów, m.in. gminy Swarzędz – obiekt zostanie uroczyście otwarty dla ruchu samochodowego. Uruchomienie przeprawy pod torami kolejowymi spowoduje najprawdopodobniej zmiany w tymczasowej organizacji ruchu i likwidację istniejących objazdów, które – przypomnijmy – prowadzą do drogi wojewódzkiej przez ul. Dworcową i Szkolną. O szczegółach jednak będziemy informować w miarę pojawiania się komunikatów ZDP na ten temat. Odnotujmy jednocześnie, że od końca listopada z chodnika i ścieżki rowerowej znajdującej się w tunelu mogą swobodnie korzystać piesi oraz użytkownicy jednośladów.
Koncepcja całego przedsięwzięcia, przypomnijmy, zakładała likwidację mocno już wysłużonego przejazdu kolejowego przy ul. Swarzędzkiej (zamknięty latem dla ruchu pojazdów i od końca listopada dla pieszych) i budowę 70-metrowego tunelu pod torami, kilkadziesiąt metrów w kierunku wschodnim od ul. Swarzędzkiej, biegnącego pod ul. Dworcową. Obiekt posiada dwa pasy ruchu, po jednym w każdym kierunku oraz szerokie na 2 m chodnik i ścieżkę rowerową, a także oświetlenie. Do tunelu prowadzi nowy układ komunikacyjny, w skład którego z czasem wejdzie również rondo, które powstaje na skrzyżowaniu ul. Swarzędzkiej i drogi wojewódzkiej nr 194 (jego oddanie do użytku planowane jest na kwiecień / maj, dlatego wciąż w tej okolicy będą odczuwalne utrudnienia w ruchu). W ramach zadania przebudowane zostały też drogi dojazdowe (w sumie około 500 metrów dróg). Budowa tunelu, przypomnijmy, wykonywana była wspólnie przez gminę Swarzędz, która przeznaczyła na nią ok. 14 mln zł, PKP PLK (ok. 20 mln zł) oraz Powiat Poznański (ok. 17 mln zł) i Samorząd Województwa Wielkopolskiego (ponad 14 mln zł).