niedziela, 14 kwietnia 2024
15.5 C
Swarzędz

Tunel oficjalnie działa!

Budowa tunelu pod torami kolejowymi w Kobylnicy została oficjalnie zakończona. W miniony czwartek, 21 grudnia obiekt został uroczyście otwarty dla ruchu pojazdów.

Zobacz także

- Reklama -

Trwająca od kilkunastu miesięcy budowa tunelu pod torami kolejowymi w Kobylnicy dobiegła końca. W minionym tygodniu odbyły się odbiory techniczne inwestycji od wykonawcy (STRABAG Sp. z o.o.), w czwartek, 21 grudnia natomiast obiekt został uroczyście otwarty dla ruchu samochodowego. Budowa tunelu, przypomnijmy, wykonywana była wspólnie przez gminę Swarzędz, która przeznaczyła na nią ok. 14 mln zł, PKP PLK (ok. 20 mln zł) oraz Powiat Poznański (ok. 17 mln zł) i Samorząd Województwa Wielkopolskiego (ponad 14 mln zł). W uruchomieniu przeprawy uczestniczyli reprezentanci wspomnianych jednostek: wicemarszałek województwa Wojciech Jankowiak, starosta Jan Grabkowski ze swoim zastępcą Tomaszem Łubińskim, burmistrz Marian Szkudlarek, przewodnicząca Rady Miejskiej Barbara Czachura, a także swarzędzcy radni Rady Powiatu: Elżbieta Nawrocka oraz Paweł Bocian, nie zabrakło też przedstawicieli samej Kobylnicy w postaci sołtys Grażyny Orpińskiej. Gospodarze obiektu wraz z zaproszonymi gośćmi przecięli symboliczną wstęgę rozciągniętą wzdłuż jezdni. – Cieszę się, że przed świętami udało nam się zrobić prezent kierowcom i otworzyć nowy tunel – mówił podczas spotkania Jan Grabkowski, starosta poznański. – To niezwykle ważny obiekt. Poprawi bezpieczeństwo na styku kolei i drogi w tej części powiatu, która niezwykle dynamicznie się rozwija. Po raz kolejny pokazujemy, że dzięki dobrej współpracy samorządów – w tym przypadku powiatu poznańskiego  i gminy Swarzędz –  możemy zrobić dużo więcej – tłumaczył gospodarz powiatu. Rolę współpracy między jednostkami samorządu podczas realizacji tak dużej inwestycji podkreślał także burmistrz Marian Szkudlarek: – Jesteśmy jedną z największych gmin z ponad 50 tysiącami mieszkańców. Musimy myśleć o ciągłej poprawie bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów, kierowców. Niektóre zadania przerastają jednak możliwości budżetu gminy. Duża inwestycja drogowa w Kobylnicy jest przykładem, że dzięki dobrej współpracy zyskujemy możliwość szybszej realizacji zamierzeń – powiedział szef swarzędzkiego ratusza. Koncepcja całego przedsięwzięcia, przypomnijmy, zakładała likwidację mocno już wysłużonego przejazdu kolejowego przy ul. Swarzędzkiej (zamknięty latem dla ruchu pojazdów i od końca listopada dla pieszych) i budowę 70-metrowego tunelu pod torami, kilkadziesiąt metrów w kierunku wschodnim od ul. Swarzędzkiej, biegnącego pod ul. Dworcową. Obiekt posiada dwa pasy ruchu, po jednym w każdym kierunku oraz szerokie na 2 m chodnik i ścieżkę rowerową, a także oświetlenie. Do tunelu prowadzi nowy układ komunikacyjny, w skład którego z czasem wejdzie również rondo, które powstaje na skrzyżowaniu ul. Swarzędzkiej i drogi wojewódzkiej nr 194 (jego oddanie do użytku planowane jest na kwiecień / maj, dlatego wciąż w tej okolicy będą odczuwalne utrudnienia w ruchu). W ramach zadania wybudowane zostały też drogi dojazdowe – w sumie około 500 metrów ciągów komunikacyjnych. Co ważne, uruchomienie przeprawy pod torami kolejowymi spowoduje najprawdopodobniej zmiany w tymczasowej organizacji ruchu i likwidację istniejących objazdów, które – przypomnijmy – prowadzą do drogi wojewódzkiej przez ul. Dworcową i Szkolną. O szczegółach jednak będziemy informować w miarę pojawiania się komunikatów ZDP na ten temat.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł
- Reklama -
- Reklama -