poniedziałek, 15 kwietnia 2024
6.9 C
Swarzędz

Kolej jednak dla Nowej Wsi?

Jak informuje branżowy portal „Rynek Kolejowy”, PKP PLK powinny niebawem podpisać umowę na modernizację towarowej obwodnicy Poznania. Inwestycja ma kosztować ok. 1,4 miliarda złotych i potrwać 3,5 roku. Po tym czasie z Nowej Wsi do stolicy Wielkopolski będzie można dojechać pociągiem!

Zobacz także

- Reklama -

Pomysł przebudowy towarowej obwodnicy Poznania i dostosowania jej do ruchu pociągów pasażerskich pojawił się już kilka lat temu. W międzyczasie PKP PLK opracowała projekt całego przedsięwzięcia, a także wybrała wykonawcę inwestycji. Ta jednak dwukrotnie nie otrzymała unijnego dofinansowania, o które kolej się równolegle ubiegała. Także sam projekt inwestycji – o czym już informowaliśmy – został niedawno zakwestionowany przez Ministerstwo Infrastruktury, które po uprzednim, dokładnym zbadaniu dokumentacji zapowiedziało wprowadzenie do niej wielu poprawek.

Wyczyszczony projekt do realizacji

Ale kilka dni temu pojawiły się nowe wieści w tej sprawie. Jak bowiem poinformował branżowy portal „Rynek Kolejowy”, powołujący się na informacje płynące z Ministerstwa Infrastruktury, resort ostatecznie zdecydował się na przebudowanie obwodnicy, zaplanowano nawet spotkania z PKP PLK, podczas których będzie omawiana kwestia podpisania umowy z generalnym wykonawcą, by inwestycja wkroczyła w fazę realizacyjną. – Projekt był kiepski od strony prowadzenia ruchu kolejowego. Nie mogę podpisywać się pod bublami, a takim czymś był ten projekt. Mielibyśmy dramatyczne kolizje na Starołęce czy też na Strzeszynie. Czyścimy ten projekt z takich błędów – mówi, cytowany przez portal, wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. – Założenie ze studium wykonalności mówi o 32 pociągach regionalnych na dobę, które mają jeździć w kółko wokół Poznania – podkreślał wiceszef resortu. Jak jednocześnie zapowiedziano, inwestycja miałaby zostać zrealizowana w ciągu 3,5 roku. – Wartość zadania to bez mała 1,4 mld złotych, natomiast termin realizacji to 3,5 roku od zawarcia umowy. Zasadniczo powinna się więc ona zakończyć w 2027 roku, ale mamy bezpieczny bufor, bo Krajowy Program Kolejowy jest przewidziany do 2030, a w pewnych przypadkach może to być nawet 2032 rok – wyjaśniał wiceszef Ministerstwa Infrastruktury.

Inwestycja kluczowa dla Nowej Wsi

Na przekształceniu towarowej obwodnicy w pasażerską, o czym już wielokrotnie informowaliśmy, skorzystają przede wszystkim mieszkańcy Nowej Wsi, bowiem obok planowanego uruchomienia nowych przystanków na tej trasie, jak np.: Poznań Piątkowo, Poznań Zieliniec, Poznań Kobylepole, czy Poznań Franowo, przewidywana jest też reaktywacja swarzędzkiej stacji, znajdującej się właśnie na Nowej Wsi. Oddano ją do użytku w 1960 r. jako przystanek w ramach projektowanej wówczas szybkiej kolei miejskiej. Jest ona jednak nieużywana od 2000 roku. Dzięki odrestaurowaniu tego obiektu (na nowych przystankach kolej planuje wybudować perony o długości 200 metrów, wyposażone m.in w wiaty przystankowe, ławki, tablice informacyjne) i uruchomieniu kolejowego ruchu pasażerskiego w tej części gminy, mieszkańcy zyskaliby szybki transport do stolicy Wielkopolski, na Starołękę, Strzeszyn, czy w okolice Suchego Lasu. Co ważne, wsparcie całego przedsięwzięcia zapowiedziała w międzyczasie także nasza gmina, która zaplanowała budowę węzła przesiadkowego z parkingami przy ul. Szumana – właśnie w rejonie przystanku kolejowego na Nowej Wsi. Do tematu będziemy wracać w miarę pojawiania się nowych informacji.

Fotorts
- Reklama -
- Reklama -