czwartek, 20 czerwca 2024
18.5 C
Swarzędz

Pociągiem przez Nową Wieś!

Jak informuje branżowy portal „Rynek Kolejowy”, PKP PLK podpisały umowę na modernizację towarowej obwodnicy Poznania. Inwestycja ma kosztować ok. 1,4 miliarda złotych i potrwać 3,5 roku. Po tym czasie z Nowej Wsi do stolicy Wielkopolski będzie można dojechać pociągiem!

Zobacz także

- Reklama -

Pomysł przebudowy towarowej obwodnicy Poznania i dostosowania jej do ruchu pociągów pasażerskich pojawił się już kilka lat temu. W międzyczasie PKP PLK opracowała projekt całego przedsięwzięcia, a także wybrała wykonawcę inwestycji. Ta jednak dwukrotnie nie otrzymała unijnego dofinansowania, o które kolej się równolegle ubiegała, co skomplikowało jej realizację. Także sam projekt inwestycji – o czym już informowaliśmy – został niedawno zakwestionowany przez Ministerstwo Infrastruktury, które po uprzednim, dokładnym zbadaniu dokumentacji zapowiedziało wprowadzenie do niej wielu poprawek. Ale nie porzucono tego pomysłu.Jak bowiem poinformował branżowy portal „Rynek Kolejowy”, powołujący się na informacje płynące z Ministerstwa Infrastruktury, resort ostatecznie zdecydował się na przebudowanie obwodnicy, a w ubiegłym tygodniu PKP PLK podpisały umowę na realizację całego przedsięwzięcia: – Na przystosowanie towarowej obwodnicy Poznania do przejazdów pociągów pasażerskich PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczyły ok. 1,4 mld zł (netto) ze środków budżetowych. Inwestycję zrealizuje konsorcjum firm: Zakład Robót Komunikacyjnych DOM (lider), Alusta (partner) i Intop Warszawa (partner). Rozpoczęcie prac budowlanych będzie możliwe po przygotowaniu szczegółowych projektów wykonawczych, co spodziewane jest w III kw. br., a zakończenie wszystkich prac planowane jest obecnie do końca 2027 r. – informuje „Rynek Kolejowy”, podkreślając że przebudowa trasy rozpocznie się najprawdopodobniej jeszcze w tym roku. Towarowa obwodnica Poznania – przypomnijmy – to ok. 70 km torów, które aktualnie wykorzystywane są do przewozu ładunków (korzysta z niej ok. 40 składów w ciągu doby). W ramach zapowiadanej inwestycji przebudowane zostaną m.in. tory i sieć trakcyjna, zamontowane zostaną nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a na trasie pojawią się przystanki pasażerskie. Docelowo po przebudowanej obwodnicy ma kursować 16 par pociągów w ciągu doby. 

To kluczowa inwestycja dla Swarzędza!

Na przekształceniu obwodnicy w pasażerską, o czym już informowaliśmy, skorzystają przede wszystkim mieszkańcy Nowej Wsi, bowiem obok uruchomienia nowych przystanków na tej trasie, jak np.: Poznań Suchy Las, Poznań Piątkowo, Poznań Naramowice, Poznań Koziegłowy, Poznań Zieliniec, Poznań Kobylepole, czy Poznań Franowo, przewidywana jest też reaktywacja swarzędzkiej stacji, znajdującej się tuż przy ul. Szumana. Oddano ją do użytku w 1960 r. jako przystanek w ramach projektowanej wówczas szybkiej kolei miejskiej. Jest ona jednak nieużywana od 2000 roku. Dzięki odrestaurowaniu tego obiektu (na nowych przystankach kolej planuje wybudować perony o długości 200 metrów, wyposażone m.in w wiaty przystankowe, ławki, tablice informacyjne) i uruchomieniu kolejowego ruchu pasażerskiego w tej części gminy, mieszkańcy zyskają szybki transport do stolicy Wielkopolski, na Starołekę, Strzeszyn, czy w okolice Suchego Lasu. – Wszystkie przystanki zostaną przystosowane do potrzeb osób, które mają trudności z poruszaniem się. Dzięki pracom samorządu, w ramach innych projektów inwestycyjnych, przy peronach powstaną węzły przesiadkowe, co ułatwi podróże i dogodnie zintegruje transport kolejowy z systemem komunikacji w Poznaniu – podaje portal. Tak będzie m.in. w Swarzędzu. Władze gminy zapowiedziały w międzyczasie wsparcie całego przedsięwzięcia, planując budowę w rejonie ul. Szumana węzła przesiadkowego z parkingami, którego zadaniem będzie obsługa ruchu pasażerskiego na Nowej Wsi.

Fotorts
- Reklama -
- Reklama -