wtorek, 23 lipca 2024
16.6 C
Swarzędz

Kolej dla swarzędzkiej Nowej Wsi w 2028 r.?

Prace związane z przebudową i dostosowaniem towarowej obwodnicy Poznania do ruchu pasażerskiego rozpoczną się – jak informuje PKP PLK – jeszcze w lipcu i potrwają do końca 2027 r. Oznacza to, że najprawdopodobniej już na początku 2028 r. z Nowej Wsi do stolicy Wielkopolski będzie można dojechać pociągiem.

Zobacz także

- Reklama -

Towarowa obwodnica Poznania – przypomnijmy – to ok. 70 km torów, które aktualnie wykorzystywane są do przewozu ładunków. W ramach zapowiadanej inwestycji przebudowane zostaną m.in. tory i sieć trakcyjna, zamontowane zostaną nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a na trasie pojawią się przystanki pasażerskie.  Docelowo po przebudowanej obwodnicy ma kursować 16 par pociągów w ciągu doby, a czas przejazdu pełnym „ringiem” przy zatrzymaniach na wszystkich przystankach szacowany jest na ok. 50 min. Na przebudowę obwodnicy PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczyły – przypomnijmy – ok. 1,4 mld zł (netto) ze środków budżetowych, a inwestycję zrealizuje konsorcjum firm: Zakład Robót Komunikacyjnych DOM (lider), Alusta (partner) i Intop Warszawa (partner). Teraz z kolei PKP PLK poinformowały, że podpisały umowę na nadzór nad realizacją całego przedsięwzięcia, co oznacza, że wkrótce rozpoczną się roboty budowlane: –  Wykonawca, Ekocentrum – Wrocławski Ośrodek Usług Ekologicznych Sp. z o.o., za ok. 10,6 mln zł (netto) będzie czuwać nad całym procesem, oceniać zgodność wykonanych prac z projektem, dbać o odpowiednią jakość wykonania oraz rozliczać kontrakt. Zapewni to właściwe zarządzanie i terminową realizację inwestycji – czytamy w komunikacie prasowym PKP PLK. – Prace na kolejowej obwodnicy ruszą w drugiej połowie lipca. Początkowo modernizowane będą tory na szlakach Poznań Piątkowo – Kiekrz i Zieliniec – Koziegłowy. Roboty zostały uwzględnione w rozkładzie jazdy, aby inwestycja nie wpływała na możliwości sprawnej obsługi pociągów pasażerskich i towarowych w Poznańskim Węźle Kolejowym – wyjaśniono.

To kluczowa inwestycja dla Nowej Wsi

Na przekształceniu towarowej obwodnicy w pasażerską, o czym już informowaliśmy, skorzystają przede wszystkim mieszkańcy Nowej Wsi, bowiem obok uruchomienia nowych przystanków na tej trasie, jak np.: Poznań Suchy Las, Poznań Piątkowo, Poznań Zieliniec, Poznań Kobylepole, czy Poznań Franowo, przewidywana jest też reaktywacja swarzędzkiej stacji, znajdującej się tuż przy ul. Szumana. Oddano ją do użytku w 1960 r. jako przystanek w ramach projektowanej wówczas szybkiej kolei miejskiej. Jest ona jednak nieużywana od 2000 roku. Dzięki odrestaurowaniu tego obiektu (na nowych przystankach kolej planuje wybudować perony o długości 200 metrów, wyposażone m.in w wiaty przystankowe, ławki, tablice informacyjne) i uruchomieniu kolejowego ruchu pasażerskiego w tej części gminy, mieszkańcy zyskają szybki transport do stolicy Wielkopolski, na Starołękę, czy w okolice Suchego Lasu. – Wysokie perony na przystankach ułatwią wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Na antypoślizgowej nawierzchni ustawimy wiaty i ławki, zamontujemy ekologiczne oświetlenie. Przygotujemy dla podróżnych czytelne oznakowanie oraz gabloty z informacjami przydatnymi w podróży. Wszystkie perony będą dostosowane do potrzeb wszystkich osób, także tych, które mają trudności z poruszaniem się. – informuje PKP PLK, dodając że wszystkie prace w tym zakresie powinny zostać wykonane do końca 2027 r. Przypomnijmy, że i Swarzędz zapowiedział w międzyczasie wsparcie całego przedsięwzięcia, planując budowę w rejonie ul. Szumana węzła przesiadkowego z parkingami, którego zadaniem będzie obsługa ruchu pasażerskiego na Nowej Wsi.

Fotorts
- Reklama -
- Reklama -