Z końcem roku wygaśnie kontrakt na wywóz i zagospodarowywanie gminnych odpadów między wrocławską firmą ALBA S.A., a gminą Swarzędz. Z tego też powodu ratusz ogłosił w międzyczasie przetarg na tę usługę, która ma być świadczona od nowego roku przez kolejnych 30 miesięcy, czyli 2,5 roku. To nowość w stosunku do poprzednich lat, bo z reguły Swarzędz zawierał tego typu umowy na maksymalnie 1,5 roku: – Po doświadczeniach związanych z dotychczasowymi przetargami w tej sprawie uznaliśmy, że dłuższy okres obowiązywania kontraktu, oczywiście pod warunkiem, że dana firma się sprawdzi, gwarantuje pewną stabilizację w całym systemie i jego przewidywalność – tłumaczył nam kilka tygodni temu wiceburmistrz Tomasz Zwoliński, któremu w ratuszu podlega m.in. obszar gospodarki odpadami. Na początku września natomiast otwarto oferty przetargowe złożone przez firmy wywozowe, informując, że o swarzędzki kontrakt „śmieciowy” ubiegają się dwa przedsiębiorstwa: wspomniana ALBA S.A. oraz – także doskonale znany w naszej gminie – warszawski FBSerwis, który świadczył usługę wywozu śmieci już kilka lat temu. Złożone oferty wahały się w granicach 62-70 mln zł (dla porównania: ostatni, półtoraroczny kontrakt z firmą ALBA kosztował Swarzędz 29 mln zł) i po ich dokładnej ocenie i przeanalizowaniu kilka dni temu miasto zdecydowało się ponownie powierzyć tę usługę wrocławskiemu przedsiębiorstwu. Wartość tego kontraktu ma wynieść nieco ponad 62 mln zł. Pieniądze na ten cel gmina znalazła w ramach niedawnych aktualizacji i przetasowań budżetowych: przyszłoroczny budżet przewidziany na gospodarkę odpadami został zwiększony przez radnych o ponad 7 mln zł, a w kolejnych dwóch latach (2026 i 2027) będą to kwoty odpowiednio 27 mln i 16,6 mln zł. Wkrótce zostanie podpisany kontrakt między stronami: – Czekamy w tej chwili na ostateczną dokumentację w tej sprawie. Myślę, że na dniach zostanie podpisana umowa z wybranym wykonawcą – podkreśla wiceburmistrz Tomasz Zwoliński, dodając że także zasady odbioru śmieci pozostaną po nowym roku bez zmian, co oznacza że zachowana zostanie także m. in. dotychczasowa częstotliwość ich wywozu. – Nie otrzymujemy od mieszkańców negatywnych sygnałów co do funkcjonowania aktualnie obowiązującego systemu gospodarowania odpadami, dlatego uważamy, że funkcjonuje on dobrze. Co więcej, ewentualne zmiany w systemie śmieciowym wiązałyby się z koniecznością przemodelowania stosownych uchwał Rady Miejskiej, a takich ruchów nie przewidujemy – dodaje zastępca gospodarza gminy. Odnotujmy przy okazji, że w ciągu całego ubiegłego roku z terenu miasta i 20 sołectw firma wywozowa (wspomniana ALBA S.A.) odebrała łącznie nieco ponad 23, 6 tys. ton wszystkich frakcji odpadów, w tym ponad 12 tys. ton śmieci zmieszanych, prawie 6,7 tys. ton bioodpadów, prawie 1,5 tys. ton papieru, prawie 1,7 tys. ton metali i tworzyw sztucznych, blisko 1,4 tys. ton szkła oraz ponad 400 ton tzw. odpadów wystawkowych. Z kolei prawie 12,2 tys. ton nieposegregowanych odpadów z terenu gminy trafiło na poznańską spalarnię, a ok. 900 ton na tzw. PSZOKa (Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych) w Rabowicach, choć tutaj – na mocy porozumienia międzygminnego – trafiają też odpady z Kleszczewa i Kostrzyna. Przypomnijmy przy okazji, że obecnie opłata śmieciowa w naszej gminie jest jednakowa dla wszystkich mieszkańców – bez względu na charakter lokalu, w którym mieszkają – i wynosi 34 zł od osoby. Za niesegregowane śmieci natomiast płacimy trzykrotność tej kwoty, czyli 102 zł.
Swarzędz z ALBĄ na dłużej!
Ratusz rozstrzygnął przetarg na wywóz gminnych odpadów. Gmina zdecydowała się ponownie powierzyć tę usługę wrocławskiemu przedsiębiorstwu ALBA S.A.