niedziela, 28 kwietnia 2024
19 C
Swarzędz

Swarzędz z „piątką” na dłużej?

Zobacz także

- Reklama -

Wniosek Swarzędza o to, by Sąd Najwyższy rozstrzygnął, jak powinna odbywać się zmiana statusu drogi krajowej został kilka dni temu odrzucony przez poznański Sąd Apelacyjny.

Oznacza to, że w sprawie utrzymywania starej drogi krajowej nr 5 zmienia się niewiele: za przejezdność przebiegającego przez Kobylnicę 12-kilometrowego odcinka trasy nadal odpowiedzialna będzie nasza gmina.

Swarzędz cały czas walczy o pozbycie się opieki nad 12-kilometrowym odcinkiem trasy Poznań – Gniezno. Droga ta, przypomnijmy, na początku ubiegłego roku mocą ustawy o drogach publicznych przeszła na garnuszek gmin, przez które przebiega w związku z uruchomieniem drogi ekspresowej S5, która ma być alternatywą dla starej „piątki”. O tym, że nie jest samorządy Łubowa, Pobiedzisk i Swarzędza przekonują od wielu miesięcy, powołując się zarówno na statystyki związane z natężeniem ruchu na trasie (jak wynika z badań, których przygotowanie zleciła nasza gmina, w ciągu doby starą piątką jeździ nieco ponad 15 tys. pojazdów, natomiast nową S5 około 4 tys.), jak i koszty związane z jej utrzymywaniem, przekraczające możliwości sprzętowe małych miejscowości. W styczniu na swarzędzkim odcinku trasy przebiegającym przez Kobylnicę doszło do wypadku, w którym śmierć poniosła młoda kobieta. Do zdarzenia – choć oficjalnej informacji poznańska prokuratura na ten temat nie wydała – mógł przyczynić się stan nawierzchni drogi. Walka gmin o pozbycie się niechcianego i zarazem problematycznego prezentu, póki co, nie przynosi oczekiwanych rezultatów, bo te przegrały w międzyczasie proces o utrzymywanie drogi z jej dotychczasowym zarządcą – Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, nie udało się także wprowadzić korzystnych dla gmin zmian we wspomnianej ustawie, bo o ile posłowie przegłosowali nowelizację dokumentu, o tyle temat rozbił się o weto Prezydenta RP, który skierował zaproponowaną ustawę do Trybunału Konstytucyjnego. Niedawno poznaliśmy także wyrok Sądu Apelacyjnego w tej sprawie, dokąd nasza gmina zwróciła się z wnioskiem o skierowanie tematu do Sądu Najwyższego. Ten miałby rozstrzygnąć, w jaki sposób powinna odbywać się zmiana statusu drogi krajowej, jednak do tego nie dojdzie, bo Sąd Apelacyjny wniosek miasta odrzucił. – Sąd Apelacyjny w Poznaniu w uzasadnieniu ustnym wyroku w sprawie zarządu DK5 orzekł, że dla sprawy wystarczającym jest formalne zastąpienie DK5 przez S5 i bez znaczenia jest rzeczywisty stan ruchu tranzytowego na tej drodze. W konsekwencji gmina Swarzędz, Pobiedziska i Łubowo ma utrzymywać DK5 jako drogę gminną, choć faktycznie ani nie spełnia ona funkcji drogi gminnej, ani droga S5 faktycznie nie zastępuje odcinka DK5 w granicach naszej gminy – mówi Robert Ostafiński – Bodler, sekretarz swarzędzkiego UMiG, dodając że Swarzędz już podjął w całej sprawie kolejne kroki prawne: – Stąd wystąpiliśmy o pisemne uzasadnienie wyroku i na tej podstawie przygotujemy kasacje do Sądu Najwyższego – wyjaśnia. Co zatem dalej z niechcianą przez Swarzędz drogą?Nadzieję na zmianę stanu rzeczy daje Trybunał Konstytucyjny, gdzie od 2011 r. w sprawie „piątki” toczy się postępowanie o stwierdzenie niezgodności przepisów ustawy o drogach publicznych z Konstytucją RP oraz Europejską Kartą Samorządu Lokalnego. Chodzi konkretnie o art. 10 ust. 5 dokumentu, który stanowi o nadaniu drodze krajowej statusu drogi gminnej z chwilą wybudowania dla niej alternatywnej drogi tranzytowej. To na tej podstawie Swarzędz stał się zarządcą niechcianej „piątki”: – W tej sprawie od kilku miesięcy czekamy na wyznaczenie terminu rozprawy, bowiem Sejm dnia 12.07.2013 r. i Prokurator Generalny dnia 31.12.2013 r. już uznali w swym stanowisku ww. niezgodność, czyli potwierdzili bezprawność oddania gminie Swarzędz zarządu nad DK5. Jeśli Trybunał Konstytucyjny orzeknie zgodnie ze stanowiskiem Sejmu, droga wróci do zarządu Generalnej Dyrekcji, która posiada środki i siły na utrzymanie drogi DK5 w standardzie drogi krajowej, a nie drogi gminnej – wyjaśnia R. Ostafiński – Bodler. – Należy jeszcze dodać, że w tym roku odbyło się spotkanie kilkunastu burmistrzów, w tym i burmistrza gminy Swarzędz, w Kancelarii Prezydenta RP, na którym zaprezentowano projekt kolejnej noweli ustawy o drogach publicznych. Zgodnie z projektem gmina Swarzędz mogłaby oddać zarząd DK 5 do samorządu wojewódzkiego. Tymczasem gmina Swarzędz, Pobiedziska i Łubowo będą ponosiły wydatki i wykonywały zarząd dotychczasowej DK5 – podsumowuje sekretarz UMiG. Mogą one wynieść, biorąc pod uwagę zarówno odśnieżanie trasy w miesiącach zimowych oraz jej konieczne remonty, nawet ponad pół miliona zł. rocznie.

mn

 

 

- Reklama -
- Reklama -